Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Den kun få måneder gamle skibsmotor er - eller skal vi sige var - af højeste kvalitet fra den sydtyske, Rolls-Royce-ejede motorfabrik MTU. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, fyens.dk

Kæmpe motorer hævet ved Bagenkap

De kun få måneder gamle skibsmotor er - eller skal vi sige var - af højeste kvalitet fra den sydtyske, Rolls-Royce-ejede motorfabrik MTU.

Af Søren Stidsholt Nielsen, fyens.dk |

Hvad sker der med en få måneder gammel 2000-hestes skibsmotor, der først bliver flamberet i kulfiber og derefter ligger i saltvandslage i godt seks uger ...?

Svaret ses over disse linjer. Billedet er taget af Fyens.dk's udsendte, der befandt sig i Bagenkop, da flydekranen Sanne A ryddede havbunden for vragstumper fra den udbrændte og forliste Umoe Ventus.

Den kun få måneder gamle skibsmotor er - eller skal vi sige var - af højeste kvalitet fra den sydtyske, Rolls-Royce-ejede motorfabrik MTU.

Det forliste offshore-fartøj var udstyret med to motorer af denne model. De ialt 4000 hk leverede kraft til fremdrivningens vandjet-dyser samt til luftpudesystemet, der hævede katamaran-pontonerne op i vandoverfladen. Hver af de 16-cylindrede skibsmotorer vejer omkring 4,5 tons.

Da det bjærgningsfolkene kaldte "klumpen" - det vil sige den største del af skibsvraget - blev løftet op lørdag morgen, gik resten af dagen med at fiske de mindre vragdele op.

Fra Sanne A's førerhus havde kranføreren et godt blik ned til de sunkne vragrester på små to meter vand. I dele af operation "gør bunden ren" medvirkede også dykkere.

- I vores kontrakt står, at vi skal rydde bunden i en diameter på 50 meter omkring vraget. Vi har så gjort lidt mere, omkring 60 meter, forklarer reder Kim Alfastsen fra bjærgningsfirmaet J. A. Rederiet til Fyens.dk.

Bjærgningsfartøjer incl. vraget lastet på en pram gik fra Bagenkop og op gennem Langelandsbælt mandag aften. Sidst på eftermiddagen tirsdag ankom fartøjerne til Horsens efter et lille døgns sejlads i stille vejr.

Nu skal havarikommission og forsikringsfolk undersøge det udbrændte vrag før det opsplittes og sendes til miljørigtig genbrugsplads. Det omkring 50 mio. kr. dyre persontransportfartøj blev leveret nybygget i februar sidste år.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader