Gå til hoved-indhold
Volvo Penta største dieselmotorer havde båden, 2 x 370 hk., det gav en utrolig acceleration på Gran Turismo. Foto: Troels LykkeTest
Volvo Penta største dieselmotorer havde båden, 2 x 370 hk., det gav en utrolig acceleration på Gran Turismo. Foto: Troels Lykke

Test: Gran Turismo 44 – sejlads for livsnydere

Et stort, højt placeret cockpit med mange sæder giver en perfekt social platform til sejlads med familie eller vennerne. To kæmpe Volvo Penta motorer giver en optimal fart på 27,4 knob på luksusbåden.

Af Troels Lykke |

Ud for Cannes gik vi om bord i Gran Turismo 44eren. I Sydeuropa ligger bådene som regel med agterstavnen til, sådan var det også med denne båd, hvor man på en smal, integreret gangbro, går henover den brede badeplatform og direkte ind i cockpittet.

Gangbroen kører ud med hydraulik og den koster 172.150 kroner, ekstra. Havnemanøvrerne går ubesværet med Volvo Pentas joystick, den ti tons tunge Gran Turismo 44 kan sejle sidelæns og dreje på en tallerken, selv en landkrabbe kunne styre båden ud af havnen.

Det elektriske tag skubbes tilbage, og vinden svaler os. Man får straks indtryk af, at her kan man virkelig leve drømmen til søs ud i den store luksuriøse motorbåd, der koster fra 3,15 mio. kroner.

Prisen er dog før vi taler om Volvo Pentas joystick, oliefyr, kortplotter, radar og meget andet. I Gran Turismo-serien findes også bådstørrelserne 34, 38 og 49 fod.

102 liter diesel i timen

Der stod pænt store bølger ud for havnen, men båden klarede dem fint, vi var ikke nødt til at gasse ned, når vi mødte ekstra store bølger. Et kraftigt V-formet skrog gør, at man går lige gennem bølgerne, så bølgerne blot står ud til siden.

Volvo Pentas største dieselmotorer havde vi i maven, 2 x 370 hk. Det gav en utrolig acceleration uden at bådens stævn stejlede for meget, så selvom jeg sad ned, kunne jeg stadig se vandet foran os.

Fra nul til 27,4 knob tog det lidt over 14 sekunder til marchfarten, hvilket er hurtigt. Med den hastighed bruger de to motorer i alt 102 liter diesel i timen, med et omdrejningstal på 3100. Med den hastighed kan man sejle 192 sømil på en fuld dieseltank på 800 liter.

Topfarten var 32,9 knob, her slugte motorerne 151 liter diesel i timen, med 3450 omdrejninger. Med topfarten vil man kunne sejle en distance på 158 sømil. Det vil altså koste cirka 8.000 kroner at sejle rundt om Fyn og 30 smil til, for fuld drøn, hvis man synes, det er sjovt. 

27,4 er optimalt

Selv med en høj marchhastighed på 27,4 knob var hækbølgen ikke synderlig stor, og det skyldes, ifølge producenten, Beneteau, at bådens bund er med det patenterede system, AIR-step, hvor der trækkes luft ind fra siderne, som fra midten af bunden, spredes ud agter på bunden.

Og netop dét får båden til ’svæve’ på en luftpude, så den 13,45 meter lange båd ikke slæber så meget med bagdelen.

Jeg svingede så skarpt, jeg kunne selv med over 20 knob, men skarpe sving bliver det ikke til med Gran Turismo 44. På det felt vil nogle måske mene, at den er lidt kedelig, men til dens forsvar er der rigelig motorkraft i båden.

Rattet kører let, og man sidder ergonomisk godt i førersædet. Udsynet har kun få blinde vinkler, hvor især er, når man kigger bagud til siderne, at det er godt at få hjælp fra gaster om bord, hvis man ikke skal ramme andre, mindre både i havnen.

Point hos solbaderne

De røgfarvede glas kan åbnes ved førersædet, noget der er vigtigt på en varm sommerdag. Ved siden af førersædet er der et mindre dobbeltsæde med en støttebøjle foran, et slags observationssæde. Det virker godt til ekstra co-piloter, der kan hjælpe med at holde udkig.

Cockpittet er i det hele taget en vidunderlig platform, fordi der er så meget plads, og mulighed for at lave mad og ønsker man drinks, kan man udskifte fryseren med en ismaskine.

Et stort U-sæde er bådens omdrejningspunkt, når båden er i havn, og det ikke er koldt og blæsende. Her er der virkelig god plads, og man har et godt udsyn i havnen.

Trin, der ikke er for stejle, fører en op på det lidt smalle sidedæk, heldigvis er der en bøjle at holde i på det første stykke på overbygningen, derefter har man et højt søgelænder at støtte sig til, før man er på det kæmpe soldæk, der scorer mange point hos solbaderne.

Agter findes også en mindre solmadras, mens der helt agter er en bred og dyb badeplatform. 

To kæmpekahytter

Nedgangstrappen til kahytten gør indtryk, den snor sig nemlig og er meget åben, så husk at trække nedgangslugen til i store bølger.

Den store åbne nedgang giver en masse lys ned i den ikke specielt store hovedsalon, hvor der er et minimalistisk pantry, og ellers er indretningen tjekket. Bag pantryet er et 22 tommer fladskærms-tv, der er beskyttet godt af lidt for skarpe kanter, det samme gælder skabet over pantryet.

Skarpe kanter passer ikke godt i en båd, hvor man let kan falde på grund af store bølger. Gran Turismo 44 kan dog også fås med en aptering med mere runde kanter, som netop Alpi-marine-fineren er god til, da den er tynd og fleksibel.

Et koøje ved pantryet sørger for mulighed for udluftning, og ved det lille salonbord, hvor der kan sidde fire personer, er der også et koøje, der giver lys og kan åbnes.

Om læ er bådens styrke klart den store forkøje og agterkøje, begge med tilhørende toiletter og bad til. Med god vilje kan man kalde begge kahytter for VIP-kahytter, hvor der er masser af rum og mulighed for at stuve ting ad vejen.

Det er dog agterkahytten, der er størst og har en stor seng i bagbord side, hvor man nede ved vandoverfladen kan ligge og se ud på hvad der sker i havnen.

Opfylder mange behov

Gran Turismo 44 kommer man til at holde af, den sejler godt gennem bølgerne og har masser af power, motorerne larmer ikke.

Den er måske dyr i diesel og anskaffelse, men selv på vores lille test med fire mand om bord, var der rigelig snak og ingen gik i vejen for hinanden.

Bådens indretning og funktioner vil helt sikkert være en populær magnet hos ens venner, børn og hustru. 

Gran Turismo 44

Længde              13,45 m

Bredde                3,96 m

Vægt med diesel og andet10,2 t

Vægt tom                  8,9 t

Dybgang                 0,87 -1,04 m

Højde over vandet                    4,3 m

Motorer 2 x 370 hk diesel Volvo Penta D6

Diseseltank                       2 x 400 l

Vandtank                         200 l

CE-godkendt                              B12

Køjepladser             6 stk.

Toiletter                       2 stk.

Pris leveret i Danmark     3,15 mio. kr.

Eksempel på ekstraudstyr:

Joystik, Trim Level 2013        251.500 kr.

Raymarine elektronikpakke   64.950 kr.

Hydraulisk gangbro                172.150 kr.

Ismaskine25.950 kr.

Forhandler          www.risbjerg.dk

Værft                     Beneteau, Frankrig

Godt udsyn og masser af lys fra førerpositionen. Foto: Troels Lykke

Motor
content-loader
content-loader
content-loader