Gå til hoved-indhold
Sammen med flere andre både kan denne 21-fods Coronet tjekkes ud på museet for lystsejlads. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts AvisKort Nyt
Sammen med flere andre både kan denne 21-fods Coronet tjekkes ud på museet for lystsejlads. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Smuglerbåd udstilles nu på Danmarks Museum for Lystsejlads

Hvert år trylles nye både frem i museumshallerne i Svendborg. Denne gang kan besøgende bl.a. se smuglerbåden Coronet Daycruiser 21.

Af Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis |

En højpoleret, godt seks meter lang speedbåd tager imod den nye sæsons gæster på Danmarks Museum for Lystsejlads i Svendborg.

Båden af typen Coronet Daycruiser 21 er udlånt til museet af Claus Madsen, Svendborg, som ligeledes er aktiv i den danske Coronet-klub, der plejer at holde sommertræf i Svendborg.

Det legendariske, danske speedbåds-fabrikat blev gjort folkeligt kendt af Bent "Ricardo" Madsen, kongen af 1960'ernes og 70'ernes smuglersejladser over Østersøen.

Storsmuglerens foretrukne "fragtskib" til transport af afgiftsfrie cigaretter og sprit var af præcis samme type, som nu er udstillet på museet på Frederiksøen.

Ni ud af ti smuglere...

- Coronet'en repræsenterer meget af det, vi gerne vil med lystsejlads-museet. Vi vil vise interessante, historiske fartøjer og gerne med en fortælling til, siger museets Martin Stockholm, mens han sammen med Søsiden, Fyens.dk, beundrer den velpassede smugler-favorit.

Coronet'en konstrueret i 1965 blev i løbet af 12 år bygget i omkring 5000 eksemplarer. Forståeligt nok fik Botved-værftet den ønskede medie-opmærksomhed, da det på et tidspunkt affyrede reklame-sloganet "Ni ud af ti smuglere foretrækker Daycruiser 21 ...".

Nyt at opleve i hver sæson

Ved siden af speedbåden ses i stærk kontrast en anden nyhed i udstillingen, slæbejollen Perle. Den blev doneret til museet i 2011 af Bent Høyer i Troense. Tæt på er en OK-jolle stillet frem, mens en Firefly er forhalet til depotet på Valdemars Slot.

- Vi har i alt 120 fartøjer i depot, udstillet og sejlende. Vi sørger for at der er en løbende udskriftning af de udstillende enheder, så publikum i hver sæson kan opleve noget nyt, siger Martin Stockholm.

Museumslederen oplyser, at omkring en tredjedel af premieresæsonens 6000 besøgende var fra Tyskland. Det giver en udfordring for museets oplysninger om de udstillede genstande.

Informationen er derfor i øjeblikket under udbygning. Når det er klart, kan publikum på dansk, tysk eller engelsk blive bonus-oplyst via QR-koder til iPad og mobiltelefoner.

Få styr på de store begivenheder

Bagest i museets gamle værftshal ses desuden opgraderede informationstavler om dansk lystsejlads historie. Blandt fornyelserne er video-plancher, hvor man kan sidde ned og få gennemgået lystsejladsens skelsættende årstal.

For enden af plancherne er der også blevet plads til en opfordring om medlemsskab af museets støtteforening. På generalforsamlingen lørdag vil det blive oplyst, at støtteforeningen sidste år indsamlede 170.000 kr til museets drift:

- Museet skal klare sig selv. Vi får ikke offentlige tilskud. Langt det meste arbejde her hviler på en stab af frivillige. De er helt uundværlige, understreger Martin Stockholm. 

Se aktivt bådeværft

Imens nærmer Søsidens rundtur sig en stærk synliggørelse af de frivilliges indsats - museets lille, arbejdende bådeværft. For øjnene af publikum renoveres og vedligeholdes egne lystbåde til senere udstilling eller sejlads.

På museumshallens bådeværft har de frivillige i øjebliket gang i renovering af bl. a. en Knarr-båd skænket til museet sidste år, en 20 kvm. Hansen-spidsgatter samt den OL-historiske Starbåd Leise til udstilling på sommerens VM i Troense.

- Formidling er vigtigt for os. Her er vores bådeværksted et godt redskab. Publikum kommer tæt på bådhåndværket, og vores frivillige er altid klar til en snak, siger Martin Stockholm.

Kilde: Fyens.dk

Se video fra museet herunder: 

<iframe src="https://www.youtube.com/embed/3PEUA8dWp9g?ecver=2" width="600" height="423" frameborder="0" style="position:absolute;width:100%;height:100%;left:0" allowfullscreen></iframe>

Motor
content-loader
content-loader
content-loader