Gå til hoved-indhold
Havne
En mislykkes handel endte med en sunket båd i Grenaa Marina og en regning til marina og kommune på over 200.000 kroner. Foto: Grenaa Marina

Herreløse både uden ID koster samfundet penge - formand for FLID-havne: Der mangler et register

- Problemet er, vi har ikke et register. Vi har ikke et ID på bådene, som man har i næsten alle lande. Derfor står vi i et kæmpe problem, at vi ikke kan finde ejeren, siger Søren Hald, formand for FLID, Foreningen af Lystbådehavne I Danmark.

Af Troels Lykke |

Lidt nord for Grenaa ved Fornæs Fyr ligger en stor rød træbåd på grund. Bølger og sten ødelægger skroget mere og mere. Det har den gjort i snart et år. Ejeren er væk, og ingen vil tage ansvar for at få den fjernet.

Den er langtfra enestående. Også inde i Grenaa Havn oplever man fra tid til anden, at der pludselig er både, som ingen vil tage ansvaret for. Så regningen ender hos havnen.

- Vi har udgifter ved at have dem liggende, vi har udgifter ved at skulle flytte rundt med dem, fordi de ligger i vejen, fortæller Lars Mohr Christensen, Driftschef for Bønnerup og Grenaa Havn til TV 2 Østjylland.

Sejler båd i havn og erklærer sig konkurs

Han har sågar oplevet, at en båd er blevet sejlet ind i havnen om natten, hvorefter ejeren erklærer sig konkurs og tørrer udgiften af på havnen, som kan løbe op i mere end 100.000 kroner.

TV2 Østjylland har også tidligere fortalt om en båd, der flød rundt i Horsens Fjord og en anden, som var sunket i Grenaa Marina - begge herreløse.  

Den efterladte båd ved Gjerrild Nordstrand blev fjernet af Norddjurs Kommune i 2022, da de fik myndighed over båden. Det kostede 10.000 kroner.

En mislykkes handel endte med en sunket båd i Grenaa Marina og en regning til marina og kommune på over 200.000 kroner

En båd flød rundt i Horsens Fjord i 2021 og skabte meget debat, da ingen i begyndelsen ville tage ansvar for at fjerne den.

Ingen ID på både - Mangler register

Men det er svært at finde og stille bådenes ejere til ansvar fortæller havnenes brancheforening.

- Problemet er, vi har ikke et register. Vi har ikke et ID på bådene, som man har i næsten alle lande. Derfor står vi i et kæmpe problem, at vi ikke kan finde ejeren, siger Søren Hald, formand for FLID, Foreningen af Lystbådehavne I Danmark.

Over 100 herreløse både på land om året

Blandt FLID’s over 300 havne oplever man fem til ti efterladte herreløse både i havnen om året, mens der på vinterpladserne er over 100 tilfælde.

Derfor har brancheforeningen et stort ønske.

- Der skal laves en lovgivning om ID på en båd. Mere svært er det ikke. Det er lige ved, at cykelregisteret kan bruges. Hvem er ejeren, hvem har købt den, hvad er gælden og hvor er ejerforholdet, siger Søren Hald.

Kilde. TV 2 Østjylland

Motor
content-loader
content-loader
content-loader