Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Det store oplevelsescenter, World of Volvo, åbner om blot en måned. Foto: World of Volvo

Danskerne er vilde med at sejle til Gøteborg - nu med nyt oplevelsescenter

I 2023 strømmede danskerne til Gøteborg, og kigger man på Stena Lines bookingtal for færgeruten mellem Frederikshavn og Gøteborg tyder alt på, at tendensen forsætter i år. I Gøteborg kan man tage på shopping, besøge byens restauranter og en lang række attraktioner. Den 14. april 2024 får byen endnu et trækplaster, når oplevelsescenteret World of Volvo åbner.

Af Sara Sulkjær Hansen |

Det seneste år har færgerederiet Stena Line berettet om markante stigninger i antallet af rejsende på færgeruten Frederikshavn-Gøteborg. Og allerede i midten af januar kunne rederiet se en stigning på 11 procent i antallet af bookinger for første kvartal af 2024 sammenlignet med samme periode sidste år.

Stena Line blev grundlagt i 1962, og rederiet har transporteret rejsende over Kattegat siden 1965. Bookingtendenserne har ændret sig gennem tiden, men lige nu er den mest iøjnefaldende tendens, at mange danskere rejser med færgen til Sverige.

Tendensen kan i stor udstrækning tilskrives den lave svenske kronekurs, der betyder, at danskerne kan få mere for pengene i Gøteborg, når de shopper, tager på restaurant og besøger attraktioner.

Færgegæsterne skal fortsat foretrække Gøteborg

Ligesom Stena Line er Volvo også grundlagt i Gøteborg, og i dag er virksomhederne to af Sveriges største med en væsentlig betydning for det svenske erhvervsliv. Samarbejdet mellem Stena Line og Volvos oplevelsescenter World of Volvo skal bidrage til at løfte Gøteborg yderligere som destination.

De to virksomheders samarbejde indebærer blandt andet en fælles kommunikationsindsats for at nå længere ud med budskaber og øge opmærksomheden omkring arrangementer og andre aktiviteter. 

- Vi er utroligt stolte over at være med til at bidrage til den positive udvikling for turismen i Gøteborg og glade for at indgå i samarbejdet med andre vigtige aktører. Vores fælles indsats understøtter byens utrolige udvikling. Med åbningen af World of Volvo får byen en endnu større attraktionsværdi, og danskerne får endnu en anledning til at rejse over Kattegat, fortæller Ulf Staaff, Travel Commercial Manager hos Stena Line, i en pressemeddelelse.

Oplevelsescenter trækker 

World of Volvo ligger centralt i Gøteborgs nye eventdistrikt og er et oplevelsescenter på 22.000 kvadratmeter i et unikt skandinavisk design. Centeret åbner den 14. april 2024 og er skabt i fællesskab af Volvo Cars og Volvo Group med en ambition om at gøre det til byens førende attraktion og mødested.

Götaplatsgruppen, hvis restauranter er kendt for deres visionære mad- og drikkeoplevelser, kommer til at stå mad og drikke i centeret.

- Vores inspirerende udstilling tager den besøgende med på en rejse fra fortid til nutid og videre ind i fremtiden. Udstillingen byder selvfølgelig på Volvos mest ikoniske køretøjer, men den giver også den besøgende mulighed for at deltage i spændende interaktive oplevelser og møde vores brand på uventede måder.

- World of Volvo skal være et dynamisk mødested for mennesker og ideer, som også skal byde på kulturelle arrangementer, konferencer og unikke restaurantoplevelser, afslutter Magnus Wrahme, CEO på World of Volvo.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader