Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Lørdag drev fire X99-sejlere på revet på sydfynske Avernakø. Foto: Anders Lund

Grundstødning: Sådan gør du, hvis du støder på grund på sejlturen

Hvordan kom du ind på grunden, og fra hvilken vej går vinden, er blandt de spørgsmål, du bør stille, hvis kølen har ramt havbunden. Det forklarer Søsportens Sikkerhedsråd i artikel, der forbereder sejlerne på de oftest ufarlige grundstødninger.

Af Sara Sulkjær |

Er man stødt på grund, kan man i mange tilfælde komme fri med egen hjælp eller med hjælp fra forbipasserende sejlere.

Dog ender omkring 50 sejlture i Danmark hvert år med en grundstødning, hvor der er behov for assistance til at blive trukket fri, som det eksempelvis skete for en X99-sejler i forrige uge.

Ro og overblik

En grundstødning kan da også have alvorlige konsekvenser, eksempelvis ved mødet med et stenrev som kan ende med forlis. Handles der rigtigt, er grundstødning dog i de fleste tilfælde ufarligt.

Det skriver Søsportens Sikkerhedsråd i denne artikel.

- Grundstødning sker for mange sejlere hvert eneste år. Det vigtigste, er at bevare roen og få overblik over situationen, siger Martin Wagner, projektleder i Søsportens Sikkerhedsråd, og fortsætter:

- Som skipper skal man undersøge, om der er tilskadekomne, om der trænger vand ind i båden, om der er gået hul på brændstofstanken og der dermed er fare for forurening, samt sørge for at hele besætningen har redningsvest på. Når der er styr på det, kan arbejdet med at få båden fri igen begynde, fortæller Martin Wagner. 

Sådan får du båden fri

Når du har skaffet dig et overblik over situationen, skal du lægge en plan for, hvordan du vil få båden fri igen. Her bør du tage følgende i betragtning:

• Hvilken vej kom du ind på grunden? Er det bedst at bakke ud, og i hvilken retning?

• Hvad er bådens position?

• Er du på en sandbanke eller på en stengrund?

• Hvilken vej kommer vinden fra? Kan du ved brug af sejl trække dig fri af grunden?

• Kan båden lettes for vægt? Tøm vandtanke, flyt bagage, besætning eller andet over i en gummibåd.

• Kan båden krænges? Sæt evt. en person på bommen af en sejlbåd eller hele besætningen på hækken for at lette forenden af båden.

• Kan båden trækkes fri ved at udlægge et anker foran eller bagved båden fra en jolle eller med hjælp fra en svømmer med ankeret på en redningskrans.

Hvis der ikke trænger vand ind, eller der på anden måde er fare for besætningen, kan man forsøge at tage båden fri af grunden.

Sådan tilkalder du hjælp

Hvis der er tale om en nødsituation, hvor der er personer i livsfare, skal du kalde hjælp enten ved brug af VHF eller der kan ringes 1-1-2 på mobilen. Det er vigtigt, at du oplyser din position.

Har du app'en SejlSikkert-Alarm kan du bruge den røde nødknap, som sender et direkte nødsignal til JRCC (Joint Rescue Coordination Centre​) med din position. Alternativt kan du bruge nødsignaler som røde nødblus. 

Er der ikke er tale om en nødsituation, men har du brug for assistance, kan du bruge den grønne knap i SejlSikkert-Alarm appen.

Du kan også bruge Dansk Søredningsselskabs gratis app Søassistancen. Her kan du nemt få assistance fra nærmeste DSRS-station, hvis du er stødt på grund eller har motorstop.

Har du brug for yderligere assistance til at få båden fri af grunden, eller trænger der vand ind i båden, kan du kontakte bjærgningsassistance – fx DSRS eller Lyngby Radio på VHF Kanal 16

Før du kalder assistance, bør du have noteret bådens position fra din GPS eller søkort.

Forbered sejlturen

Det bedste, man kan gøre for at undgå at gå på grund, er at planlægge sejlturen omhyggeligt ved at lægge en rute på dit søkort eller GPS, hvor du er sikker på, at der er vand nok under køleren.

Planlæg din rute, så du sejler udenom områder med lavt vand, følg sømærkerne samt læg god afstand til hindringer.

Vidste du, at selv de nyeste GPS-plottere kan indeholder kortmålinger, der kan være over 100 år gamle og indeholde fejl på op til 100 meter? Det betyder, at du skal holde ekstra god afstand til stenrev, grunde og andre hindringer. ​

Læs mere på sejlsikkert.dk

Kilde: Søsportens Sikkerhedsråd

Motor
content-loader
content-loader
content-loader