Gå til hoved-indhold
Test
Topfarten med 2 x 300 Yamha hk motorer var på 42,3 knob, men den cruiser bedst omkring 27-28 knob. Fotos: Troels Lykke
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test

Vi tester amerikanske Regal XO33 med to udenbordsmotorer - alt virker og mere til

Regal i USA er fyldt 50 år. Den kæmpe erfaring afspejles tydeligt i deres både. Det så vi under fabriksbesøg i Orlando her i efteråret, og efterfølgende da vi testede både. Fx Regal XO33 med to påhængsmotorer på hver 300 hk. Topfarten var 42,3 knob.

Af Troels lykke |

Jeg er imponeret over Regal-bådene, og det siger jeg ikke kun, fordi at Regal betalte mit værftbesøg i Orlando og efterfølgende tests i Key Largo, 100 kilometer fra Miami. 

For Regal-bådene er solide, praktiske, med en flot finish ude og inde samt mange gennemtænkte løsninger. De har virkelig meget erfaring og bruger den klogt, efter Regal nu har eksisteret i 50 år.

600 ansatte bygger i Orlando

Firmaet har da også mange ansatte, der har været der i flere år, konstaterede jeg under besøget.

Omkring bådene savner jeg dog lidt mere stemningsfuldt teak på dørk og dæk, som man ser i de nordiske både. For hos Regal er det som på mange amerikanerbåde med tykke tæpper, men også mere læder end man ser i apteringen på europæiske både.

Først besøgte jeg den kæmpe Regal-fabrik i Orlando. Jeg fik, med 40 andre journalister fra hele verden, en rundtur på værftet, hvor der virkelig blev gået til den, men også smilet blandt de 600 arbejdere.

Man laver stort set alt på Regal: Støber bådene, fikser træværket, mens sæder bliver polstret, inden der kommer Volvo Penta-motorer i eller store påhængsmotorer på.

80 procent af nysalg er med påhængsmotorer

På Regal XO33 var to Yamaha-påhængsmotorer, hvilket ikke er et særsyn, fortæller Regal-importør Claus Bak fra Baadhuset.dk i Beder.

- 80 procent af nysalget i USA af både op til cirka 35 fod har i dag påhængsmotorer på, i Europa ser vi samme tendens. I Danmark sælger vi da også Regal XO33 med 2 x 300 hk påhængsmotorer fra Suzuki- eller Mercury. Med de motorer koster båden 2,6 mio. kroner, forklarer importøreren.

Fordelene ved påhængsmotorer er, at de er lettere og billigere at vedligeholde, og at de ikke optager plads i selve båden, hvorfor Regal XO33 har et stort stuverum agter.

Til gengæld har du ikke en stor, fri badeplatform at bade fra, hvis du havde valgt båden med en Volvo Penta-monteret motor.

En indenbordsmotor gør det samtidig lidt lettere at styre båden i havnen. Vi oplevede et par gange, at bådene i USA drev med påhængsmotorer på, mens vi med Volvo Penta-motorerne lettere kunne styre båden. Det var dog ikke et større problem, da bovtrusteren kunne skubbe de større Regal-både på plads.

Kæmper med 25 procents EU-straftold

Claus Bak og sine to sønner Henrik og Daniel fra Baadhuset.dk kæmper i øjeblikket med, at der er 25 procent straftold fra EU på Regal-bådene, men ikke på påhængsmotorerne, der leveres i Europa, mens der også er 25 procents told på Volvo Penta-motorerne, der er en integreret del af Regal-bådene.

I Regal fortæller man, at der er flere hundrede procents fremgang med påhængsmotorer, især til områder med saltvand, mens man i søerne i USA stadig har et stort salg af indenbordsmotorer.

Med produktionen i USA har man en hård kvalitetsstyring, der sikrer, at journalister som mig eller erfarne sejlere ikke finder halve, billige og for smarte løsninger.

På familiebåden Regal XO33 var der da heller ingen billige løsninger. Til gengæld er Regal ikke de billigste både på markedet, men indretningen ude og inde var gennemtænkt.

Cockpittet er stort, her kan fire personer let være, uden at de går i vejen for hinanden. Eksempelvis er bredden 0,96 meter ved skipper og co-skippers førersæde, der er godt polstret.

12 tommer kortplotter fra Garmin

Foran førersædet er der en 12 tommer kortplotter fra Garmin, hvilket man også kan se i fotoserien i toppen af artiklen. Ved instrumentbrættet er alt ligeledes placeret, som det skal.

Agter er sofaen 1,47 meter bred på den 3,2 meter brede båd. Som den danske importør Henrik Bak forklarede, mens vi testede på Key Largos turkisblå vand. Ryglænet kan samtidig vendes om eller lægges ned. En smart detalje, som de fleste motorbåde dog har.

I styrbord side er der skjult et tv, der elektrisk kan køres op. Nede om læ findes ligeledes to fjernsyn. Naturligvis er det USA, fjernsynets land - men det er alligevel to tv-skærme for meget til min smag, men den option kan du nok få fjernet og dermed blot nøjes med ét tv.

Men Regal ændrer ikke på deres modeller, blev der forklaret under besøget. Det er derfor, at værftet kan være så effektive og holde prisen nede, selvom de fortsat ikke er de billigste på markedet, lød det på vores rundtur.

Praktisk targa-bøjle

I styrbord side i cockpittet er der grill, vask og køleskab, mens der i bagbord side er plads til, at fire personer kan sidde ved et bord.

Targa-bøjlen er praktisk af flere grunde. Her kan du sætte din antenne, radar og andet, men du kan også montere en sprayhood, så du ikke bliver våd, når du sejler, ligesom du på den måde også kan dække båden af, så der ikke kommer regn eller sne på cockpittet. Når du sejler, kan targa-bøjlen lægges ned, hvis du skal under en lav bro.

Fremme er et fint, højt søgelænder, der har en højde på 61 centimeter, hvilket er med til at holde dig om bord. Fremme sidder ankeret naturligvis, hvilket kan sænkes elektrisk.

Meget rummelig kahyt

Både for- og agterkahytten er åben, hvilket giver indtryk af, at båden er større, end den er. Regal XO33 er dog 3,2 meter bred og har et højt fribord. Der er derfor fin ståhøjde, selv på toilettet er der 1,91 meters ståhøjde.

Den vigtigste detalje findes ligeledes om læ, hvor ryglænet kan vippes op elektrisk, når der skal soves, således at der opnås en forkøje, der er 1,83 meter lang. Tilbage i båden er der en kingsize-seng til ægteparret. Der kan altså uden problemer sove fire personer om læ. 

I bagbord side er der desuden et fint toilet med brus. Båden har masser af naturligt lys fra skylights og store sideruder.

42,3 knob på toppen

Båden havde fint optræk, på 7-8 sekunder var vi oppe at plane 17 knob, mens crusinghastigheden lå på 27-28 knob, hvor der heller ikke var nogen særlig støj fra de to 300 hk Yamaha-motorer, som de amerikanske kunder foretrækker.

På Regal 33X0 anbefaler man enten 2 x 300 hk eller 2 x350 hk påhængsmotorer. Jeg synes, det gik fint alene med den mindste pakke. Topfarten var da også på 42,3 knob i medvind.

Båden er sjov at sejle. Den er tilpas livlig, men også stabil i søen, og der stod ingen bølger ind over os. Rattet, der kører elektronisk, gik nemt, og udsynet er fint, mens man er godt beskyttet for vinden bag vindskærmen. 

Båden får karakterer i den høje ende. Der var ikke meget at kritisere for, udover at 2,6 mio. kroner er mange penge.

Fås også i lystfiskermodel

Bådens fås desuden i modellen Regal 33SAV, der er en cross-type, hvor der er lagt vægt på seriøst lystfiskeri og alligevel med masser af komfort til tursejlads med familie eller venner.

Læs mere om Regal XO33 med to motorer

Forhandler: Baadhuset.dk ved Beder, syd for Aarhus

Motor
content-loader
content-loader
content-loader