Gå til hoved-indhold
Test
Topfarten med 2 x 300 Yamha hk motorer var på 42,3 knob, men den cruiser bedst omkring 27-28 knob. Fotos: Troels Lykke
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test

Vi tester amerikanske Regal XO33 med to udenbordsmotorer - alt virker og mere til

Regal i USA er fyldt 50 år. Den kæmpe erfaring afspejles tydeligt i deres både, det så vi efter fabriksbesøg i Orlando her i efteråret og efterfølgende da vi testede både. Fx Regal XO33 med to påhængsmotorer på hver 300 hk. Topfarten var 42,3 knob.

Af Troels lykke |

Jeg er imponeret over Regal-bådene, og det siger jeg ikke kun fordi at Regal betalte mit værftbesøg i Orlando efterfølgende tests i Key Largo, 100 kilometer fra Miami. 

For Regal-bådene er solide, praktiske, flot finish ude og inde og med rigtigt mange gennemtænkte løsninger. De har virkelig meget erfaring og bruger den klogt, efter Regal nu har eksisteret i 50 år

Firmaet har da også mange ansatte, der har været der i mange år, konstaterede jeg under besøget.

Omkring bådene savner jeg måske lidt mere stemningsfuldt teak på dørk og dæk, som man ser i de nordiske både.

For hos Regal, er det som på mange amerikanerbåde, med tykke tæpper i stedet, men også mere læder end man ser i apteringen på europæiske både.

600 ansatte bygger i Orlando

Først besøgte jeg den kæmpe Regal-fabrik i Orlando. Jeg fik, med 40 andre journalister fra hele verden, en rundtur på værftet, hvor der virkelig blev gået til den, men også smilet blandt de 600 arbejdere.

Man laver stort set alt selv på Regal, støber bådene, fikser træværket, sæder bliver polstret, inden der kommer Volvo Penta-motorer i eller store påhængsmotorer på.

På Regal XO33 var der to Yamaha-påhængsmotorer på, og det er ikke noget særsyn, fortæller Regal-importør Claus Bak fra Baadhuset.dk i Beder.

80 procent af nysalg er med påhængsmotorer

- 80 procent af nysalget i USA af både op til cirka 35 fod har påhængsmotorer på i USA i dag, i Europa ser vi samme tendens. i Danmark sælger vi Regal XO33 med 2 x 300 hk fra Suzuki eller Mercury påhængsmotorer på. Med de motorer koster båden 2,6 mio. kroner, forklarer importøreren.

Fordelene ved påhængsmotorer er at de er lettere og billigere at vedligeholde og at de ikke optager plads i selve båden, derfor har Regal XO33 et stort stuverum agter. '

Til gengæld har du ikke en stor fri badeplatform at bade fra, hvis du havde valgt båden med en Volvo Penta monteret.

En indenbordsmotor gør det også lidt lettere at styre båden i havnen, vi oplevede et par gange at bådene i USA drev med påhængsmotorer på, mens vi med Volvo Penta-motorerne lettere kunne styre båden.

Det var dog ikke et større problem at bovtrusteren kunne skubbe de større Regal-båden på plads.

Kæmper med 25 procents EU-straftold

Claus Bak og sine to sønner Henrik og Daniel fra Baadhuset.dk kæmper med at der er 25 procent straftold fra EU på Regal-bådene, men ikke på påhængsmotorerne, der leveres i Europa, mens der også er 25 procents told på Volvo Penta-motorerne, der er en integreret del af Regal-bådene.

I Regal fortæller man at der er flere hundrede procents fremgang med påhængsmotorer, især til områder med saltvand, mens man i søerne i USA stadig har et stort salg af indenbordsmotorer.

Ingen halve løsninger

Med produktionen i USA har man en hård kvalitetsstyring, der sikrer at journalister som mig eller erfarne sejlere, ikke finder halve, billige og for smarte løsninger.

På familiebåden Regal XO33 var der ingen billige løsninger, Regal er da heller ikke de billigste både på markedet. Indretningen ude og inde var gennemtænkt.

Cockpittet er stort, her kan fire personer let være, uden de går i vejen for hinanden. Fx er bredden 0,96 meter ved skipper og co-skippers førersæde, der er godt polstret.

12 tommer kortplotter fra Garmin

Foran førersædet er der en 12 tommer kortplotter fra Garmin, hvilket man også kan se i fotoserie i toppen af artiklen. Ved instrumentbrættet er alt også placeret som det skal

Agter er sofaen 1,47 meter bred på den 3,2 meter brede båd. Som den danske importør, Henrik Bak, forklarede mens vi testede på Key Largos turkisblå vand.

Ryglænet kan vendes om eller lægges ned, smart detalje, som de fleste motorbåde, dog også har.

Tre tv-skærme

I styrbord side er der skjult et tv, der elektrisk kan køres op. Nede om læ er der også to fjernsyn.

Jamen det er USA, fjernsynets land. Det er lige to tv-skærme for meget til min smag, men den option kan du nok få fjernet, altså bare nøjes med et tv.

Men Regal ændrer ikke på deres modeller, blev der forklaret under besøget. Det er derfor at vi kan være så effektive og holde prisen nede, selvom vi ikke er de billigste på markedet lød det på vores rundtur.

I styrbord side i cockpittet er der grill, vask og køleskab, mens der i bagbord side er plads til at fire personer kan sidde ved et bord.

Targa-bøjlen er praktisk af flere grunde, her kan du sætte din antenne, radar og andet, men du kan også montere en sprayhood, så du ikke bliver våd når du sejler og du kan på den måde også dække båden af, så der ikke kommer regn eller sne på bådens cockpit. Når du sejler kan targa-bøjlen lægges ned, hvis du skal under en lav bro.

Fremme er et fint højt søgelænder, der har en højde på 61 centimeter, hvilket er med til at holde dig om bord. Fremme sidder ankeret naturligvis, og det kan sænkes elektrisk.

Meget rummelig kahyt

Båden er åben i kahytten, både for- og agterkahyt, hvilket giver indtryk af, at båden er større end den er. Regal XO33 er dog 3,2 meter bred og har et højt fribord. Der er derfor fin ståhøjde, selv på toilettet er der 1,91 meters ståhøjde.

Den vigtigste detalje er om læ, hvor ryglænet kan vippes op elektrisk, når der skal soves, således får man en forkøje, der er 1,83 meter lang. Tilbage i båden er der en kingsize-seng til ægteparret. Der kan altså uden problemer sove fire personer om læ. 

I bagbord side er der et fint toilet med brus. Båden har masser af naturligt lys fra skylights og store sideruder.

42,3 knob på toppen

Båden havde fint optræk, på 7-8 sekunder var vi oppe at plane 17 knob, mens crusinghastigheden lå på 27-28 knob, hvor der heller ikke var nogen særlig støj fra de to 300 hk Yamaha-motorer, som de amerikanske kunder foretrækker.

På Regal 33X0 anbefaler man enten 2 x 300 hk eller 2 x350 hk påhængsmotorer. Jeg synes det gik fint alene med den mindste pakke. Topfarten var da også på 42,3 knob i medvind.

Båden er sjov at sejle. Er tilpas livlig, men også stabil i søen og der stod ingen bølger ind over os. Rattet, der kører elektronisk gik nemt, og udsynet er fint og man er godt beskyttet for vinden bag vindskærmen. 

Båden får karakterer i den høje ende. Der var ikke meget at kritisere for, udover at 2,6 mio. kroner er mange penge.

Fås også i lystfiskermodel

Bådens fås også i modelle Regal 33SAV, der er en cross-type, hvor der er lagt vægt på seriøst lystfiskeri og alligevel med masser af komfort til tursejlads med familie eller venner.

Læs mere om Regal XO33 med to motorer

Forhandler: Baadhuset.dk ved Beder, syd for Aarhus

Motor
content-loader
content-loader
content-loader