Gå til hoved-indhold
Udstyr
Køen ved mastekranen kan vokse sig lang på de eftertragtede forårs-lørdage. For bådejerne handler det derfor om at arbejde hurtigt på dækket. Foto: Sara Sulkjær

Erfaren Hundige-sejler giver gode råd inden mastepåsætning

Nu 84-årige Finn Borch Andersen, der for nogle år siden solgte sin Triss Magnum, har de sidste 50 år bragt master fra land til bådens dæk. Vi bringer igen sejlerens bedste guldkorn. Tag eksempelvis rigboltene ud i forvejen - det er langt lettere og hurtigere, lyder det.

Af Finn Borch Andersen, Hundige |

Det er forår. Bådene finder vej til vandet, og nu skal masterne på. På lørdag selvfølgelig. Det er der bare mange, der mener, så der er kø ved mastekranen.

De ventende har desværre alt for god tid til at observere, hvad der sker henne ved kranen, forklarer Finn B. Andersen fra Greve Marina og fortsætter.

Tag rigbolte ud i forvejen

Mange bådejere har stadig rigboltene med ringe/splitter siddende i vantskruerne og kravler nu rundt på knæene og fumler med at få dem ud, så vantskruerne kan sættes på plads.

Når vantskruerne så er kommet det, bruges der igen tid på at fumle med splitter/ringe, så rigboltene ikke falder ud igen.

Med de andre både, der venter, kan man godt blive lidt stresset. Specielt når rigbolten til forstaget måske pludseligt forsvinder udenbords med et plump.

Kære klubkammerat: Tag rigboltene ud i forvejen. Det er meget nemmere at gøre, mens du står oprejst med masten på bukke. Du kan jo også bare have boltene liggende i båden vinteren over.

Hæng sand i mastefoden

Er din mast toptung, så find ud af, hvor meget du skal hænge i foden af den, for at den af sig selv vil hænge med foden nedad, når du løfter den. En pose sand måske.

Det sparer stort set behovet for en ekstra hjælper, og du undgår at gå glip af pinseturen, ved at masten pludselig forsøger at vende sig op/ned, og ødelægges fordi den ene mand troede, at den anden holdt den. 

Når masten er kommet på højkant og står, hvor den skal, sæt så hurtigt vanter og stag midlertidigt fast med maskinbolte af ca. samme tykkelse som rigboltene og med møtrikker.

Sejl derefter tilbage til din bådplads og gør i ro og mag det hele færdigt med rigbolte, splitter/ringe og opspænding. 

Tak for hjælpen – og god sommer!

Finn B. A. - den næste i køen

Motor
content-loader
content-loader
content-loader