Gå til hoved-indhold
Tur
En Drabant 24 er rigeligt til at få en masse oplevelser. En båd, der kan købes for 10.000 kr. hvis man er heldig. Foto: Troels Lykke

Bøje: Ingen er lykkeligere i en større båd - gør drømmen til virkelighed

Sejlads kan tage dig til en anden verden. Men mange tør ikke tage springet og købe båd, mener Bøje Larsen, som opfordrer til at sælge bil og bolig.

 

Af Bøje Larsen |

Ens drømme kan være noget, som andre anser for godt og dydigt. Det kan være noget, som andre anser for dumt og halv-sygt. Men mennesket vil drømme. Vil udtrykke sit særpræg, om det er som helgen eller som afviger.

Vi bringer her en artikel fra arkivet med et stadig aktuel skriv fra vores tidligere blogger Bøje Larsen fra Køge Bugt.

Verden, livet og solen

At (lyst)sejle handler om at drømme. Hvis man vil rejse eller til søs, er der mange andre måder end i en sejlbåd. Måder der er hurtigere, billigere, mere behagelige. Tag en færge, tag toget over Øresund og Storebælt, flyv til din ønskede ø i Stillehavet.

Men vi er mange, der tænder på at sejle, uanset hvor vanvittigt besværligt og langsomt det er, ligegyldigt om man sejler LM 27 eller i et foilende oceangående apparat.

Jeg kan som blogger på Minbaad.dk følge med i, hvor mange der læser forskellige artikler. Firkantet sagt, så tror jeg, at vore læsere består af to grupper.

Nogle der faktisk sejler. Og nogle der drømmer om det. Den første gruppe drømmer også -  måske om en større båd, nye ture eller kapsejladssejre, men fred med jer i denne blog. 

Størrelsen af drømmergruppen blandt læserne har overrasket mig. Jeg kan også se dem på havnen, hvor jeg kan høre lidt af deres samtaler. De kigger på bådene, indsnuser atmosfæren.

Lidt som i Osvald Helmuths sang ”Havnen”, hvor Helmuth giver et kærligt portræt af den pæne kontormand, der hver dag efter arbejdet cykler forbi havnen, fordi det giver ham en lille hilsen ”fra stederne af”, som det hedder i teksten.

Derude hvor ”verden, livet og solen” er. Det giver ham en følelse af, at der er et liv uden for den daglige trædemølle – se den her.

En verden for sig

Når du træder ombord på en båd, kan du føle dig i en anden verden, en verden for sig. Din verden. Her er alt muligt; alle bekymringer, regninger og brok lader man bag sig, i hvert fald hvis man er god til at drømme. Nu gælder det kun sejladsen, turen, opgaven, overlevelsen.

Selvfølgelig kan man argumentere mod alt drømmeriet. Det er lige som kærlighed. Har man først båden, kan det være ægteskab. Jeg er godt erfaren mht. ægteskab på godt og ondt. Der er opture og nedture.

Der er kedsommelighed og pligter og udgifter. Og en gammel filosof har sagt, at hvis man ikke kan være og gøre sig lykkelig i det liv, man har, dvs. i den "trædemølle" og med den partner, man har, så kan man ikke blive lykkelig med noget andet. 

Men vi, der drømmer, kan ikke bare sådan undertrykke drømmen. Vi er også bange for at ligge i vores dødsseng og bebrejde os selv alt det, vi ikke gjorde. Det er også (nogle af) drømmerne, som gør forskellen i verdenen - som får opdaget Amerika.

Drømmeartikler er læserhits

Jeg tænker, at det var drømmerne, der især gjorde en artikel her på Minbaad.dk til en topscorer i 2016. Redaktør Troels Lykke skrev om en gammel sejlbåd, der skulle skrottes og nu blev foræret væk, se her.

Mange meldte sig og ville gerne have båden, ja var parat til at hente den ”i dag”. For mere garvede gnavpotter syntes det at være et ”håndværkertilbud”, men det forhindrer ikke drømmen: En smuk gammel sejlbåd kan blive min!

Også Sara Sulkjærs artikler i 2016 om, hvordan man kan komme billigt i gang med at sejle, har været store læserhits. 5 både under 15.000 kr. og 20.000 kr. Se her og her. Eller hendes artikel om Henriette Jensen, ikke nogen rigmand eller -kvinde, DSB-medarbejder, der køber sig en Vega og begynder at sejle, se her.

Sidste topscorer i 2016 er min med-blogger Malene Wilkens artikel om, hvordan man skaffer penge til langfart, her.

Og første topscorer i 2017 handler om Vibeke Svenningsen, der er på vej til den store tur.  

Når hun tillige fortæller, at kæresten måske ikke tager med, og at hun søger en læremester, kan det godt tænde en drøm hos en mand. De er ellers ret fraværende i disse tophistorier.

Hvad kan du gøre for at realisere drømmen?

1. Læs om det. Det gør du sikkert allerede … Minbaad.dk, men på nettet er det også let at finde links til bådblade og medier i andre lande. Læs om det, meget er overdrevent drømmesnak, der undervurderer ”ægteskabets” reelle forhold, men sådan er det. 

2. Kom i havnen. Se bådene. Tal med sejlerne, spørg dem, om du må se båden, må sejle med. Nogle er måske afvisende, men de fleste er stolte af at dele deres viden og deres båd. De vil blive tændt af din begejstring og interesse.

3. Meld dig ind i en sejlklub. Hvis du har alderen hertil, så i ungdomsafdelingen. De har både og vil undervise dig! Men lad være med at vente på, at du har lært det hele. Sejlads er et frit ”erhverv”, så længe det varer. Det er sjældent sejlbådssejlere, der kommer i ulykker, men mænd i motorjoller uden redningsvest eller drukmåse i havnene.

4. Meld dig i en gastebørs, f.eks. her. Sejlere mangler for det meste nogle, der vil sejle med.

5. Vent ikke på den perfekte situation.  Nogle kan godt lide at drømme, men prøver samtidig at forhindre sig selv i at udføre dem. Fair nok. Jeg kan ikke, fordi…økonomi, alder, ægteskab etc. Eller ved perfektionisme: Båden skal være den ”rigtige” med det ”rigtige” udstyr.  Nogle vil bygge det helt rigtige drømmeskib, før de tager afsted. Nogle lykkes det for. Men mange går døde i den lange proces.

Der ligger cementskrog, der vidner om det. Jeg skal have taget alle eksaminer i sejlads, inden jeg kan forlade bådebroen i Smullerby Marina. Sådan selvforhindring vil jeg overlade til bankrådgivere og helbredelsen til psykiatere.  Kom i gang med en lille og billig båd (ikke et stort gammelt vrag, please).

6. Ingen er lykkeligere i en større båd. INGEN. Man kan allerhøjst opleve lidt af den oprindelige begejstring, når man måske køber en nyere og større. Større både er dyrere og mere besværlige at sejle og ikke nødvendigvis mere sikre. Først når du har sejlet nogle år i din første båd, har du fornuftige meninger om, hvad du har brug for af eventuelt større ”skiv”.

Min første båd var en ussel 18 fods Danboat, som jeg (og min hustru?) var vildt lykkelige for. Jeg polerede, reparerede og installerede. Sejlede og kom sidst i sejlklubbens udflugter, men jeg kom der.

7. Eventyret ligger dér, hvor du definerer det. Saltholm, Sardinien eller Seychellerne. Det handler ikke om sejladsens længde. Mange drømmer om at sejle jorden rundt - og det på en rute, og i hvert fald mht. havnene og ankerpladserne, der er lige så overrendt som charterturismens favoritsteder. Det er deres valg, det behøver ikke være dit.

8. Sælg bilen eller boligen. Byt til mindre. Bo i båden, hvis det skal være. Flere og flere gør det, så vidt jeg kan vurdere.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader