Gå til hoved-indhold
Test
Sea Ray SPX 190, der er let og sjov at sejle, er den mindste i denne nye Sea Rays bowrider-serie. Fotos: Peter Brøgger
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test

Test: Sea Ray SPX 190 er amerikansk kult til overkommelig pris

Vi har i år været på Silkeborgsøerne for at teste en af Sea Rays mindste bowridere på lige under seks meters længde. Dagsejleren er proppet med gode detaljer og lækkerier, men også sejlglæde. Prisen er samtidig fair, for helhedsindtrykket er positivt.

Af Troels Lykke |

Båden ser sporty ud, og er en lækker og rummelig bowrider fra USA’s ubestridt mest anerkendte sportsbådmærke, Sea Ray. Det amerikanske firma var først til at producere både i glasfiber, og har siden været i førertrøjen, hvad angår kvalitet og sejlegenskaber blandt de mindre lystbåde.

Sea Ray SPX 190 er den mindste i den nye bowrider-serie. Båden, vi testede på Silkeborgsøerne, har en praktisk indretning med en stor, integreret badeplatform med nem gennemgang til cockpittet fra sæderne fremme.

Amerikaneren har samtidig gode, dybe sæder i ét af klassens største cockpits, da båden har en bredde på 2,54 m. Passagersædet kan konverteres til to siddepladser, og der er masser plads fremme, hvor der også kan skabes en stor solseng, hvor man ligger blødt.

Skroget har et dynamisk sort, moderne vindspejl, og Sea Rays velkendte kvalitet overalt. Testen viste, at båden desuden er ekstremt støjsvag og økonomisk med en 150 hk påhængsmotor fra Mercury.

Smart gennemgang ved cockpit

Når man går om bord i Sea Ray SPX 190 er det enkelt, da man blot går ned på den brede badeplatform og herfra fortsætter i bagbord side ind i cockpittet på kunstteak, uden at skulle løfte benene for at komme ned i båden og uden at skulle træde på et sæde, som man nødigt vil.

Det er en fin detalje med den fri gennemgang, særligt da der fortsat er plads agter i cockpittet, hvor man kan sidde dybt med god rygstøtte på det velpolstrede sæde. Faktisk kan og må der være ti personer om bord, hvis blot de vejer under 703 kilo tilsammen.

I forhold til sin forgænger 190 Sport er der nu mere plads, ikke mindst fremme, da bredden er øget i stævnen. En bredde-detalje, som mange designere de senere år benytter sig af, samtidig med at den skærende stævn bevares. I dette tilfælde er V-formen på 19 grader, hvilket er rigeligt til at skære bølgerne.

Plads til at stuve cockpitbordet væk er der også agter, ligesom der er plads i bagbordside foran co-pilotsædet, men også agter er der fin plads, da der ikke skal gøres plads til en fylding indenbordsmotor.

41 knob på toppen

På vandet i Silkeborg kunne vi ikke lukke op for al kraften i de 150 hestekræfter, da det er ulovligt på Silkeborgsøerne, men ifølge importør Risbjerg ved Silkeborg i Them er topfarten med denne motorkraft på lige over 41 knob. Samtidig har den 1,1 tons tunge båd et hurtigt optræk, så den kom op at plane efter 5-6 sekunder.

Amerikaneren er i det hele taget sjov at sejle, da den er levende, men også sikker, hvis man holder sig til kysterne. Det er ikke en båd, man typisk krydser Kattegat i. Dertil er den 5,94 meter lange båd for lille og fribordet for lavt til at klare store bølger

Båden er til dagsejlads, og den er uden toilet. Er man til vandski eller wakeboard, er Sea Ray SPX 190 helt perfekt. Netop under vandsport er det praktisk, at én om bord ser bagud. At co-pilotsædet kan forlænges, så man kan sidde og kigge bagud, er derfor yderst praktisk.

Man sidder samtidig godt og meget blødt med armlæn i førersædet, hvor et vindspejl er tilpas højt til, at man beskyttes fra vinden. Faktisk beskytter vindspejlet tilmed mod solen. Rattet og gashåndtaget går også let, så sejlglæden dermed løftes.

Fra 304.900 kroner er fair pris

Med en Mercury F150 hk-motor starter prisen på 304.900 kr. Dertil skal lægges 'Captains Package', der indeholder en bimini-top, en fremadgående gennemgangspude, havnecover til stævn og cockpit samt et cockpitbord. Det koster i alt 15.089 kr.

Den lækre badeplatform koster 4.078 kroner ekstra, mens kunstteak-dækket i dørken, Seadek, koster 10.875 kr. Trailer er ikke med i prisen, men med diverse ting oveni holder prisen på denne Sea Ray sig på under 350.000 kroner, hvilket for bådens kvalitet og gode løsninger er en overkommelig og fair pris.

Båden er udstyret med Simrad-kortplotter, hvor både motorinformationer, søkort og ekkolod er samlet i ét instrument. Alt i alt virker prisen fornuftig, når der er tale om en amerikansk kultbåd som Sea Ray SPX 190.

Data - Sea Ray SPX 190:

Længde: 5,94 m

Bredde: 2,50 m

Vægt: 1.131 kg inkl. motor

Skrogfarve: Sort eller grå

Dybdegang (min/max): 0,46 - 0,80

Motor: 150 hk Mercury

Brændstofkapacitet: 113 l.

Pris inkl. Mercury F115: 289.900 kr.

Pris inkl. Mercury F150: 304.900 kr.

Trailer er ikke med i prisen

Captains Package:

Bimini-top, buefyldpude med fremadgående gennemgangspude, havnecover foran- og bagside, cockpitbord, solcreme walk-thru pude: 15.089 kr.

Seadek Grey - swimplatform: 4.078 kr.

Seadek Grey: 10.875 kr.

Digital dash VV: 19.371 kr.

Forhandler: Risbjerg.dk, Them

Værft: www.searay.com

Motor
content-loader
content-loader
content-loader