Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Et anker kan få afgørende betydning, når en alvorlig grundstødning skal undgås. Foto: Anders Skole Overgaard

Guide: Sådan bruger du ankeret som nødbremse

På et øjeblik kan selv den mest erfarne sejler drive faretruende mod kysten – ude af stand til at ændre kurs. Netop her kan ankeret blive en kærkommen hjælp. Læs sejler Anders Skole Overgaards udførlige guidelines, inden uheldet er ude.

Af Sara Sulkjær |

En grundstødt tysker ved Langelands stenkyst. En 42-fods motorsejler, der driver på grund ved Tisvildeleje. Og senest en russisk sejler, der måtte kæmpe for sit liv på den jyske vestkyst.

Eksemplerne taler deres tydelige sprog. Langt fra alle sejlere har kendskab til, hvordan ankeret anvendes som nødbremse, når båden bevæger sig faretruende tæt mod land.

Derfor tager Anders Skole Overgaard, suppleret af sejler Tonny Henriksen samt andre kommentarer i Facebookgruppen Tursejlads og Sejlsport, nu sejleren i hånden.

Læs sejlerens guide, der er baseret på over 60 års sejlerfaring og utallige ankertests, herunder:

To do når du driver

Først og fremmest handler det om at få ankeret så hurtigt ud som muligt. Kan du se ren og lys sandbund, så læg ankeret der. 

1: Mens du driver, lader du halvdelen af din kæde/dit ankertov løbe frit ud – næsten uden træk. 
Du skal blot holde lidt igen, så du kan mærke, om der er modstand i kæden/tovet. Vibrationerne i kæden/tovet fortæller, om der er jævn modstand.

2: Når kæden/tovet er mindst 4-5 gange så langt som afstanden fra dækket til havbunden, må ankeret belastes. Dette kaldes Scope 4:1 eller 5:1.

3: Du skal give mere modstand, når halvdelen eller ¾ dele af kæden/tovet er ude. Læg tovet om en klampe og hold mere og mere igen. Ankeret holder bedst med fladt træk = stor længde kæde/tov ude.

4: Det afgørende er et fladt træk, gerne ti gange højden fra dæk til havbund, altså Scope 10:1. Undgå at bremse båden med ét, hårdt ryk. 

5: Gør til sidst tovet fast. Læg en spilaflaster / snubber på kæden, hvis du kan.

Hjælp dit anker

Er det rigtig kritisk, og har du tid i overskud, kan du med fordel hjælpe dit anker:

• Undgå at ankersejle (zigzag løsner ankeret og forøger trækket)

• Sæt en lang elastisk snubber på kæden

• Læg et ekstra anker ud

• Tag alt ned, som giver ekstra vindmodstand, fx gummibåde, bimini, paddelboards m.v.

• Hvis du kan bruge motoren uden at få ting i skruen, kan du lette presset på ankeret med motoren

I første hug

Sandsynligvis har du kun ét forsøg til at lægge dit anker. Det er derfor afgørende at være forberedt og komme mulige fejl i forkøbet.

Vær forberedt:
• Anker og grej skal kunne tages i brug på ganske kort tid

• Kend længden på din ankerkæde/ankertov. Marker det eksempelvis ved hver femte meter

Mulige fejl:
• Tov/kæde og anker kastes ud - da kan tov/kæde vikle sig om ankeret

• Tovet filtrer. Det bør altid være klar til at løbe frit ud

• Du holder igen for tidligt. Det kan få ankeret til at glide gennem tang, hvilket kan ødelægge ankerets muligheder for at få fat

• Ved letvægtsankre: Hvis du driver for hurtigt, er der risiko for, at ankeret ”svæveflyver” uden at dykke ned på bunden. Bind derfor tungt værktøj på lige foran ankeret

Vær opmærksom på

Det er vigtigt at bemærke, at der er forskel på, hvordan de forskellige typer ankre fungerer. Prøv derfor at udføre en ”havariøvelse”, så du lærer præcis dit anker at kende. 

Derudover er det altid en god idé at læne sig op af disse generelle retningslinjer for brugen af anker som nødbremse:

• Ankeret holder ikke ret meget før Scope 4:1 eller 5:1. Er der meget dybt, har du derfor et ekstra problem

• Når ankeret kun akkurat bunden, vil det sandsynligvis samle tang og blive uvirksomt

• Nogle typer bund er vanskelige at ankre på:
o Sten og tang: Kryds fingre og håb, at ankeret får fat
o Blødt mudder: Det bedste valg vil være et Danforth-anker eller tilsvarende letvægtsanker i aluminium – og ellers er et tungt anker muligvis nødvendigt for at trænge ned igennem mudderet

Motor
content-loader
content-loader
content-loader