Gå til hoved-indhold
Bouwe Bekking er glad for at hans to både er målt ind, det mangler et stort hold med to både stadigt! Foto: Volvo

Bekking roser Kirketerps initiativ

Selvfølgelig vil det hjælpe på populariteten af Volvo Ocean Race i Danmark, hvis en person, som 49eren Martin Kirketerp, viser interesse for sejladsen.

 

Af Bouwe Bekking, Alicante |

Det har været et par travle uger (igen). Bådene har været kapsejladsklar allerede i et godt stykke tid, men stadig ventede vi for den endelig måling af Volvos officielle målere.

Vi har selv lavet en del måletjek siden bådene blev søsat, for at sikre os at der ikke var ting, der pludselig kunne hindre os i at sejle, så kort tid før start. Jeg ved fra tidligere både, at det kan være problemer med den slags, hvilket gør mandskabet usikkert.

Rygter om to bådes måleaspekter

Der er nogle rygter om to både, som har kæmpe måle-aspekter hængende over sig. Det vil være interessant og se om vi alle er klar på startlinkjen til inshore-sejlads den 4. oktober i Alicante?

Og det er ikke vores både, der er tale om, de er fuldt målt ind, inklusive sejl for det første ben mod Cape Town i Sydafrika (med start 11. oktober)

De næste tre dage vil vi koncentrere os om praktiske manøvre for inshore race. Vi har fået to ekstra medlemmer og selvfølgelig har vi investeret i to grinders, som kommer fra det spanske America’s Cup-hold.

Godt med Neergaard og Køstner

Det er godt at se at Ericsson Racing Team vil bruge de to danske power-sejlere, Jann Neergaard og Rasmus Køstner.

For flere sejlere fra Danmark i Volvo Ocean Race, betyder at sejladsen kommer tættere til et større dansk publikum.

Jeg kan allerede fornemme at sejladsen lever mere derhjemme, da jeg kender en del danske venner, som har planlagt enten at besøge inshore-sejladserne eller selve starten i Cape Town.

Hjælpe med Kirketerps interesse

Selvfølgelig vil det hjælpe, hvis en person, som 49eren Martin Kirketerp, viser interesse for sejladsen.

Jeg er ret sikker på at hvis han ønsker at være med i næste sejlads, så vil han finde et sted, da 49er sejlerne har en god fornemmelse for de her slags både, som vi sejler i.

Men selvfølgelig må han gøre op med sig selv om han ønsker at forsvare sin olympiske medalje. Det er meget svært at kombinere de to events, Volvo Ocean Race og OL, for ikke at sige umuligt. Vores 49er-sejlere (OL-sølvvindere, red.) har gjort det, men de har også været med i Volvo-sejladsen før, så de har en erfaring at falde tilbage på.

Thrane & Thrane også danske

Danmark er også præsenteret i Volvo-sejladsen på en anden front: Kommunikationsteknologien kommer nemlig igen fra Thrane & Thrane, og det vil sikre at alle omkring i verden kan modtage høj kvalitets video, stillbilleder og selvfølgelig høre interviews fra de mest fjerntliggende områder på vores planet.

Jeg håber at Thrane & Thrane vil være ’aggressiv’ med deres marketing, ikke kun hjemme i Danmark, men også i andre territorier.

Men hvornår var en dansk båd med?

Så Danmark er klart præsenteret, men her et trivielt spørgsmål: Hvornår var det sidste gang at der var et dansk hold i en jordomsejling, som Volvo Ocean Race? Og hvor mange danske sejlere var der totalt det år? Nogle kommentarer?

Motor
content-loader
content-loader
content-loader