Gå til hoved-indhold
SeaLord 35 fra tucoKort Nyt
Denne 79 ton båd kommer til at sejle 33 knob.

Tuco bygger nu færger

Tuco Composite ApS i Faaborg satser på ny niche i skibsbygning med kommercielle fartøjer i kulfiber, fortæller direktør Jonas Pedersen.

 

Af Troels Lykke |

Tuco Composite ApS indgik i forsommeren en byggekontrakt det norske værft Båtservice Mandal AS.

Orden er på bygning af 3 kulfiberskrog til hurtig-færger, som kunden har fået designet ved LMG Marin. LMG Marin er et af Europas førende uafhængige skibsarkitekts-firmaer.

”Katamaran færgerne er på 115 fod og kan have 250 passagerer om bord”, oplyser direktør Jonas Pedersen.

40 procent lettere

”Det specielle ved disse katamaran færger er, at de er lavet i kulfiber, som har betydelige fordele i forhold til andre materialer så som f.eks. stål, aluminium og glasfiber. Kulfiber er op til 40% lettere og 3 gange stærkere end de traditionelle materialer. Færgerne er derfor yderst miljøvenlige, idet den lavere vægt ved brugen af kulfiber sænker brændstofforbruget og giver kunden betydelige besparelser i driften”.   

Katamaran færgerne har fået navnet SeaLord 35 og er med deres moderne design og materialebrug langt mere miljøvenlige end traditionelle fartøjer.

Færgerne, som er 35 m lange, kommer til at veje 79 ton. Den lave dybgang på bare 1,5 meter gør, at færgen kan opnå en tophastighed på 33 knob (over 50 km/time)samtidig med at katamaran konstruktionen bidrager til optimal komfort.

Bygningen af SeaLord 35 er allerede i gang hos Tuco Composite. Hen over efteråret og vinteren vil katamaran færgerne tage form i værftets haller i Faaborg.

Sejle ved Tromsø

Første levering er planlagt til november 2009 og den sidste til februar 2010, hvor de skal sejle på strækningen Tromsø – Finnsnes – Harsted i det nordlige Norge.

”I konkurrencen om ordren har vi været oppe imod svenske og franske værfter”, fortæller Jonas Pedersen.

Han uddyber at ”den know-how vi har indenfor støbning i kulfiber, samt vores evner til en stram projektstyring har gjort, at vi har vundet denne ordre” og” i øjeblikket er vi faktisk 14 dage forud for planerne.”

”For Tuco er denne ordre et resultat af en strategi om at bruge den nuværende teknologiske viden fra lystbådebranchen i segmentet for kommerciel skibsfart, hvor der kan opnås store miljømæssige fordele” siger Jonas Pedersen.

Store udfordringer i lystbådebranchen

”Vi har haft betydelige udfordringer med at bevare aktivitetsniveauet i lystbådsbranchen. Vi føler at vi her har etableret en niche, hvor vore kvaliteter virkeligt kommer til sin rette og vi håber herved at have skabt et godt spor for vores fremtid. Samarbejdet fungere helt optimalt, med vore norske partnere, som er utroligt dygtige, visionære og engagerede.”

Hurtigtgående letvægtspassager færger burde også have en fremtid i Danmark til passagertransport til og fra de mange danske øsamfund, mener Tuco Compisite ApS. 

SeaLord 35 - specifikationer:

Længde: 35 m

Bredde:  10,5 m                                  

Dybgang: 1,5m

Tophastighed:  33 knob

www.tuco.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader