Gå til hoved-indhold
warrer og Kirketerp i QingdaoKapsejlads
Debatten kører stadig på fuld blus i offentligheden - selvom KDY og DS mødes. Foto: Troels Lykke

Sejlunionen svarer igen

Punkt for punkt forklarer Sejlunionen sig overfor KDYs angreb i dag.

Af Troels Lykke |

Af Carl Gerstrøm & Peter Gedbjerg, Dansk Sejlunions bestyrelse 

Information fra Dansk Sejlunions bestyrelse om samarbejdet med KDY efter et møde i går og efterfølgende udmelding fra KDY.

Der har været afholdt endnu et møde mandag 7. september med KDY om udviklingen i elite- og talentarbejdet. På mødet stod det klart, at Dansk Sejlunion og KDY har et forskelligt syn på udviklingen af elite- og talentarbejdet.

KDY har på sin hjemmeside kommenteret situationen, som KDY ser den. For god ordens skyld skal vi hermed informere om, hvorledes Dansk Sejlunion ser situationen. Overskrifterne henviser til KDY’s udmelding.

Indledningsvis er det nyttigt at fastslå, at Dansk Sejlunion har etableret to former for kraftcentre.

”DS/Team Danmark Kraftcentre”, hvor landsholdssejlerne samt talenter skal tilbydes kvalificeret daglig træning.

”DS kraftcentre” hvor talenter tilbydes kvalificeret træning regionalt.
I relation til begge typer kraftcentre, er det klubber, som er værter for disse Dansk Sejlunion aktiviteter, og klubberne løser således en stor og vigtig opgave for dansk sejlsport.

KDY har indgået kontrakt med DS om at løse opgaven med et "DS/Team Danmark kraftcenter" på Sjælland.

Kraftcentrenes hovedopgave er talenttræningen og at støtte daglig træning for landsholdssejlere, samt efter aftale med Dansk Sejlunion løse specifikke opgaver, f.eks. specielle træningsprojekter eller evt. coaching.

Dansk Sejlunions mål er kontinuerligt at sikre sejlerne de bedst mulige vilkår for deres sejlsportssatsning. Dette sker i en tæt dialog med sejlere og trænere og kan f.eks. medføre, at træning af visse klasser ikke altid sker i sejlerens egen havn/klub.

Forudsætningen for at hele strukturen med kraftcentrene lykkes, er, at den samlede kraftcenterstruktur opfattes som en helhed til gavn for dansk sejlsport.

Kraften tages ud af kraftcenter?

Dansk Sejlunion har som mål, at øge kompetencer og kraften i kraftcentrene.

Udviklingen går klart i denne retning, hvilket Dansk Sejlunion har arbejdet målrettet på siden 2005, hvor vi indgik ny aftale med Team Danmark om den fremtidige elitesatsning og organiseringen af elitearbejdet:

I 2005 var der INGEN kraftcentre
I 2009 er der 3 ”DS/TD Kraftcentre” og 6 ”DS kraftcentre
I 2006 var der 27 sejlere i landsholdsgruppen samt 37 talentsejlere, heraf 15 tilknyttet Kraftcentre
I 2009 er der 20 sejlere i landsholdsgruppen og 40 talentsejlere tilknyttet Kraftcentre
I 2009 har flere kraftcentre og trænere opgaver i relation til landsholdsgruppen
Ansvaret for landsholdsgruppen ligger naturligvis hos Dansk Sejlunion, men der samarbejdes i stigende grad med alle kraftcentre om at optimere satsningen for alle sejlere.

Før 2005 var der ikke noget struktureret talentarbejde, og det er ikke mindst her, at indsatsen med kraftcentrene har dokumenteret, at dansk sejlsport nu igen er på rette kurs.

Dansk Sejlunions opfattelse er meget klart, at vi er nået langt i udvikling af dansk sejlsport siden OL 2004 i et tæt og konstruktivt samarbejde med Team Danmark.

Centralisering af elitearbejdet?

Dansk Sejlunion har som mål, at de bedste kraftcentre på sigt skal kunne udvikle sejlere til top 25 niveau i verden. Det er en del af det aftalegrundlag kraftcentrene er baseret på.

Baseret på erfaringerne fra 2006 til 2008 besluttede et forum af alle kraftcentre i løbet af foråret 2009, at justere den oprindelige trænerstruktur.

I en erkendelse af, at det ikke altid var lykkedes at sikre sejlerne den rigtige coach bistand, udviklede kraftcentre og trænere en ny struktur for trænere, der arbejder med sejlere på udvalgte hold.

Den ny struktur muliggør, at kraftcentertrænere får endnu større ansvar end tidligere.

Des større kompetence hos kraftcentertræneren, desto flere muligheder for at udvikle sig og tage ansvar. En kraftcentertræner kan således i dag være resultatansvarlig for en landsholdssejler, hvilket ikke var muligt i den gamle struktur.

Dertil kommer, at Dansk Sejlunion har reduceret antallet af faste trænere ansat i Elite- og talentafdelingen fra 5 til 2 personer. Fra foråret 2009 er det kraftcentertrænerne, som bliver tilknyttet Elite- og talentafdelingen som klassetrænere for elite- og talentsejlerne.

For tiden leverer 2 kraftcentre klassetrænere til elitearbejdet. Over de kommende år vil dette tal stige, og denne udvikling vil medføre en yderligere styrkelse af kraftcentrenes indsats for hele talentgruppen samt sikring af den ”røde tråd” i sejlsporten, som Team Danmark savnede før 2004.

Kraftcenter amputeres i tavshed?

Dansk Sejlunion har ikke taget sejlere væk fra kraftcenteret i Rungsted, endsige tømt centeret for sejlere. Dette er tydeligt illustreret gennem bl.a. tidligere nævnte fakta for udviklingen.

Der er heller ikke ændret i det tilskud Dansk Sejlunion kontraktligt har forpligtet sig til at betale KDY.

KDY har, ligesom alle andre kraftcentre, deltaget i alle de møder og beslutninger, som har betydet en justering af trænerstrukturen i 2009. De overordnede strategier er ikke ændret og dem er KDY stadig enige i.

Det er korrekt, at KDY løbende har udtrykt uenighed med den justerede trænerstruktur, men KDY var i klart mindretal, da beslutningen blev taget.

Generelt er kraftcentrenes finansieringsmodel baseret på et fast tilskud fra Dansk Sejlunion, evt. yderligere DS-tilskud ved løsning af specialopgaver, eventuelt kommunalt tilskud samt en egenfinansiering. Dansk Sejlunion støtter kraftcentrene i forhandlinger med kommunen.

Denne model har der været enighed om fra starten – også med KDY.

Team Danmark støtter op om KDY?

Team Danmark støtter op om Dansk Sejlunions elite- og talentarbejde. De fastlagte strategier og handlingsplaner stemmes løbende af mellem Dansk Sejlunion og Team Danmark.

Da KDY i december 2008 valgte at kontakte Team Danmark direkte - og udenom de øvrige kraftcentre - var det med budskabet om, at Dansk Sejlunions strategi er forkert. Svaret fra Team Danmark var, at KDY bør gå den demokratiske vej og respektere denne.

Efterfølgende har denne episode været til debat i både kraftcentre og Dansk Sejlunion, hvor man er forundrede over KDY’s alene gang i så væsentlig en sag.

Dansk Sejlunion og Team Danmark har siden 2005 udviklet et stadig bedre samarbejde.

Vi er ikke altid enige om alt, men med en professionel indstilling fra begge sider, har vi løbende skabt bedre forhold for sejlere og trænere. Helt centralt har været etablering af ”rød tråd”.

Det har været forudsætningen for at indplacere Dansk Sejlunion blandt de bedst støttede forbund i Danmark. Team Danmarks støttekoncept for 2009-12 beskriver forudsætningerne for at være såkaldt Eliteforbund, hvilket Dansk Sejlunion lever op til.

Rød tråd klippet over?

Et væsentligt krav til den justerede trænerstruktur er, at den giver mere ”rød tråd”. Dette er sikret ved, at sejlerne fremover arbejder med stort set ens begreber og strukturer for trænere, helt fra det tidlige talentstadie og frem til landsholdsniveau.

En meget vigtig målsætning har samtidig været, at etablere en ”integreret trænerorganisation”, hvor kraftcentertrænere indgår i et egentligt team sammen med DS 2 landstrænere.

Til 470 VM var planlagt, at 2 klassetrænere havde ansvaret for hhv. vores kvindelige landsholdsbesætning og 2-3 unge mandlige talentbesætninger.

Endvidere var det hensigten at tilknytte KDY’s kraftcentertræner til arbejdet med de unge mandlige talentbesætninger inkl. 2-3 lokale KDY besætninger. Af forskellige årsager valgte Dansk Sejlunion ikke at gøre brug af KDYs kraftcentertræner ved VM for 470 jolle.

Dansk Sejlunion forventer at KDY’s kraftcentertræner fortsætter træningen med 470 joller i kraftcenteret.

Dansk Sejlunion har et overordnet mål om, at trænere som skal træne/coache landsholdssejlere skal have international coacherfaring m.h.p. at skabe så optimale betingelser for sejlerne som muligt. Dette har alle kraftcentre støttet DS i.

Passiv OL planlægning?

Dansk Sejlunion lagde en plan for kvinde matchrace efter at denne disciplin kom på OL programmet i november 2008. Denne plan er fulgt og vi står nu ved et skæringspunkt.

Aktiviteterne frem til nu har været baseret på sejlklubbers og sejleres egen indsats træning og kapsejladsdeltagelse i den traditionelle form. Parallelt hermed har Dansk Sejlunion udtaget besætninger til at sejle World Cup stævner i den ny OL matchrace disciplin, som først er startet op i indeværende sæson.

I denne uge udtager Dansk Sejlunion så det første bruttohold for kvindematchrace. Det sker ved et større arrangement i Oure med deltagelse af danske matchrace specialister.

Endelig har Dansk Sejlunion investeret i 2 Elliott 6 M både, som forventes leveret indenfor nogle måneder.

Dermed er grundlaget skabt for en solid dansk satsning i denne disciplin med medalje ved OL i 2012 som målsætning.

Dansk Sejlunion kæmper også videre!!

Det er Dansk Sejlunions opfattelse, at vi i stort omfang ønsker at opnå de samme mål som KDY. Men det er også vores oplevelse, at vi ikke er helt enige om, hvordan vi kommer derhen.

Dansk Sejlunion har sikret, at sejlere, trænere og sejlklubber har mere indsigt i og indflydelse på elite- og talentarbejdet end måske nogensinde tidligere. Derfor er vi også meget opmærksomme på at sikre et konstruktivt samarbejde i de fora, som er involveret i dette arbejde, her er kraftcenterledergruppen bl.a. meget central.

Det er meget vigtigt for Dansk Sejlunion, at vi balancerer denne udvikling således, at det er de bedste argumenter der styrer udviklingen, uanset hvem der fremsætter dem.

Vi vil arbejde på, at også KDY i fremtiden bakker op om initiativerne på elite- og talentområdet, at KDY føler de er blevet ”hørt”, og at de løsninger vi foreslår KDY for et fremtidigt samarbejde harmonerer med de aftaler og planer, som er indgået med andre sejlklubber, trænere, sejlere, Team Danmark med flere.

Carl Gerstrøm & Peter Gedbjerg, Dansk Sejlunions bestyrelse 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader