Gå til hoved-indhold
BMW Oracle Racing er ved at rejse vingemasten i San Diego forleden. Foto: Gilles Martin-RagetKapsejlads
BMW Oracle Racing er ved at rejse vingemasten i San Diego forleden. Foto: Gilles Martin-Raget

North Sails holder vejret omkring vingemasten

Ib Ussing-Andersen og North Sails er meget spændte på hvordan BMW Oracles vingemast virker. De leverer nemlig 3DL-sejl til America's Cup-holdet. Læs interview.

Af Troels Lykke |

Vi fanger Ib Ussing Andersen i Allerød, hvor North Sails holder til i Danmark.

Direktøren for North Sails Europa holder vejret for tiden. Især når BMW Oracle Racing tester deres 57 meter vingemast til America's Cup.

Tror du på BMW Oracles vingemast på trimaranen?

"Det er svært, men de får et mere stabilt profil i forhold til et almindeligt sejl, spørgsmålet er om de kan kontrollere det som et sejl på en op-ned-bane. Under speedrekorder er det gået godt, men der sejler man nogle hundrede meter på samme halse," siger Ib Ussing Andersen.

Hvornår vil vingemasten ellers være hurtig?

"På kryds er det nok hurtigere fordi der er en mere perfekt overgang fra mast til 'sejl', især på læsiden af vingen, hvor man slipper for turbolænsen bag masten. Spørgsmålet er om vingemasten er lige så hurtig på læns, man kan dog sige, at der bliver sejlet på læns, som isbåde gør det, hvor man er på meget vinklet kurser."

Hvad leverer I til BMW Oracle Racing af sejl?

"Det kan jeg ikke sige, men vi leverer sejl til projektet og nu er vi meget spændte på hvordan det vil gå med vingemasten," siger Ib Ussing Andersen

Han ved udemærket, at netop en vingemast kan reducere ordrer på North Sails 3DL-sejl til BMW Oracle Racing.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader