Gå til hoved-indhold
Greenline Hybrid 33Kort Nyt
Greenline Hybrid 33 er en af de tre både, som er nomineret til innovationsprisen 2010 European Powerboat of the Year. 1 Den går 20 sømil med 7 knob uden at starte dieselmotoren.

Den surfer på den grønne bølge

Greenline Hybrid 33 er en ny miljøvenlig motorbåd, som sejler både på solenergi, batterier og diesel. Se også video.

 

Af jakob johannsen |

Den ligner lidt en motorbåd fra de benzinslugende 50erne, men det er en top moderne båd, der med hybridmotorer og store solpaneler sejler fuld fart ind i den grønne tidsalder. Greenline Hybrid 33.

Den er forsynet med en miljøvenlig dieselmotor fra VW med 75 hk. Men før motoren overhoved behøver at blive startet, skal der gå nogle ret mørke skyer for solen, og båden skal have sejlet mindst 20 sømil.

Hvis solen skinner godt og står sommerhøjt på himlen, kan båden sejle med seks knob uden at tære på hverken diesel eller batterier ved hjælp af sit store solpanel på ruftaget. 

Batterierne kan få den til at sejle 20 sømil længere med de samme seks knob, og først da behøves dieselmotoren.

10 knob

Den kan til gengæld få båden til at sejle 10 knob, men hvis man holder sig til marchfarten på en 6-7 stykker, kan den sejle 700 sømil på en 400 liters tank, og kun udlede 15 gram CO2 pr sømil.

Greenline Hybrid 33 blev vist for første i fuld størrelse på bådudstillingen i Hamburg.

Den er tegnet af de fremgangsrige kroatiske konstruktører J&J, der som regel tegner sejlbåde, og bygget på det slovenske værft Seaway Slovenia i meget fin kvalitet.

Den er blevet testsejlet både på schweiziske søer og i den barske Kanal ud for Hollands kyst, og bjærger sig godt.

Ikke nogen familiebåd

Ligesom mange af de nye motorbåde er salon trukket langt tilbage og har direkte udgang til det overdækkede cockpit. Cockpittet kan forlænges med næsten en meter, hvis agterspejlet klappes ned og bliver til en badeplatform.

Men det er ikke nogen familiebåd, medmindre børnene sover i salonen, og far og mor i den store komfortable forkahyt.

Prisen er endnu ikke helt fastlagt. På Hamburgmessen blev den tilbudt til 100.000 Euro, men med udstyr og større motor bliver den en halv gang dyrere.

Læs mere på www.greenlinehybrid.com.  

I Danmark forhandles den af Floor Marine A/S i Egå. 

Lægde: 9,99 m

Bredde: 3,50 m

Dybgang: 65 cm

Vægt: 4,5 t

Sovepladser: 5

Motor: Diesel VW Marine TDI 75-4
Max fart: 10 knobs
Design: J&J Design
Værft: Seaway Slovenia
CE B

Motor
content-loader
content-loader
content-loader