Gå til hoved-indhold
Vivace 34 storsejlKapsejlads
Storsejlet er her helt åbent på Vivace 34.

E-twist: Det virker

Nu har Vivace 34-konstruktør Lars From fået sit Quantum-storsejl til at tviste. Få forklaringen her. Tvist i et storsejl er afgørende, mener den tidligere topsurfer.

Af Troels Lykke |

Tvist i et sejl er altafgørende for performance. Afgørende for balance i båden, for hvordan båden bevæger sig i vandet, mener Lars From fra Ringkøbing.

Nu har han med hjælp fra Jan Hansen fra Quntum fået styr på storsejlet til den nye Vivace 34.

Lars From forklarer:

Sejler båden fremad, sejler den sidelæns eller med for stor afdrift. Vinden genererer det træk der trækker båden fremad.

Lige så vigtig er det, at vinden der generer trækket, kan forlade profilet igen uden modstand. Træk i sejlet er intet værd, hvis vinden møder modstand på vej ud af sejlet. Det eneste man opnår er krængning.

Rigitigt tvist minimerer modstand i sejlet

Behovet for twist og profil ændrer sig i takt med at vinde øger/aftager.

Det rigtige twist minimerer modstanden i sejlet. Det rigtige twist i et sejl sørger for, at sejlet ikke staller. Det område i et sejl der staller er modstand, afdrift og krængning.

Fjerner man muligheden for at sejlet staller, krænger båden mindre, mindre afdrift og modstand. Det er mere fart. Det er samtidig et sejl der er nemmere at kontrollere, og sejle med.

En anden sidegevinst er, at båden arbejder mere frit i vandet. Det er både mere behagelig, og samtidig hurtigere. Det er egentlig meget simpelt.

I dag konstruerer man skrog med meget lidt modstand i vandet. Hvis sejlene ikke følger med, udnytter vi ikke potentialet.

Traditionelle trekantede storsejl udnytter ikke potentialet på nye både !!

For at opnå det rigtige twist skal vi have muligheden for at justere twistet. Til det har jeg udviklet E-twist. Et twist kontrol system.

E-twist som E i Evosion – men også E-twist som symbolet på systemet i twistet.

Her er det skitseret på billederne:

Basen (1-2), bundtrækket i sejlet, vinklen til vinden.

Øverste del (2-3), twist området, zonen hvor vi kan kontrollere twistet.

Toppen 3, max twist.

Billederne viser tydeligt hvordan twistet kan flyttes op og ned.

Samtidig har man mulighed for at ændre dybden i sejlene, til forskellige vindforhold.

BEMÆRK – mastekurven er ikke ændret. Funktionen ligger i sejlet, og virker også på meget stive master. (carbon)

Vi ofrer lidt af sejlet, for at gøre resten af sejlet meget mere effektivt.

Fjerner en masse modstand, øger bådens performance.

Evosion tilbyder E-twist til andre bådtyper, fortæller Lars From.

Åbent storsejl på Vivace 34.

Lukket top på storsejl.

E-Twist er her tegnet ind i sejlet.

www.evosion.dk 

Se båden sejle her:  http://video.minbaad.dk/

Motor
content-loader
content-loader
content-loader