Norske Marex - årets europæiske motorbåd
Marex 370 ACC blev kåret til ”EuropeanYacht of the Year 2008/09” på bådudstilingen i Düsseldorf. I næste måned bliver den vist i Fredericia, fortæller Reese Marin i Aabenraa.
På den store bådudstilling i Düsseldorf blev ”European Yacht of the Year 2008/09” i forskellige kategorier kåret af bådjournalisterne fra ti ledende europæiske bådmagasiner.
Og i motorbådsklassen mellem 30 og 40 fod vandt den nye norske Marex 370 ACC (det står for Aft Cabin Cruiser) foran både engelske Sealine, franske Beneteau og andre kendte bådfabrikater. Båden koster 2.450.000 kr.
Norske Marex 370 ACC havde nemlig noget de andre ikke have - blandt andet en rummelig agterkahyt. 370eren er den første motorbåd med agterkahyt, der er bygget i Europa i over 10 år, og allerede ved lanceringen sidste efter år blev den kaldt ”banebrydende”.
Marex 370 ACC er konstrueret og bygget på Norges største motorbådsværft, Marex, der har produceret både siden 1973. Men en del af inspirationen til ”vinderbåden”, kommer fra importøren af Marex til Danmark og Nordtyskland, Reese Marin sammen med firmaets mange Marex-kunder.
Henrik Reese: Kunderne tegnede med
”Gennem de sidste to år har vores kunder og vi her fra Aabenraa været i konstant dialog med værftet i Norge omkring detaljerne i den nye båd”, siger bådhandler Henrik Reese, der lige er kommet hjem fra den storstilede prisoverrækkelse i Düsseldorf.
”Hele konceptet til Marex nye båd, var at skabe en - ikke for stor – motorbåd, hvor man let kunne bevæge sig rundt i hele båden, hvor der var plads til hele familien, men alligevel var to separate kahytter, som sikrede en vis for for privatliv om bord”, siger Henrik Reese.
”Og jeg kan næsten ikke vente med at vise den prisvindende båd frem til de danske sejlere på den store bådudstilling i Fredericia, der åbner fredag den 27 februar, hvor den kommer til at stå sammen med to andre Marex-både.
Seatorque akselsystem
Ud over agterkahytten, så udmærker Marex 370 ACC sig ved at være den første ”mindre” motorbåd, der har fået lov til at bruge et Seatorque akselsystem, som ellers kun bruges på større lystyachter.
Med Seatorque er akslen lagt i et rør, som beskytter akselen helt tilbage til propellen.
Det reducerer turbulens i vandet og sænker brændstofforbruget med 8%. Samtidig tillader akselsystemet, at motoren står på et blødt fundament, som igen gør båden væsentligt mere støj- og viberationsfri – også når den går sin marchfart på 25 knob.
I modsætning til andre motorbåde i samme størrelse, er Marex 370 kun forsynet med én motor, der med sine 435 hk let kan få den syv ton tunge båd op over 30 knob.
Seks køjepladser
I den højt besungne agterkahyt er der ståhøjde, en dobbeltkøje og en enkelt køje, en lille sofagruppe med bord samt masser af stuveplads.
I forskibet er der en dobbeltkøje, og der er endog blevet plads til et lille lukaf med en enkelt køje. Bade-toilet rummet har ståhøjde og separat brusekabine.
Det er firmaets kunder, der har fået lov at bestemme, at den gastronomiske afdeling (pantryet) er blevet placeret i cockpittet, hvor der også er plads til ni personer rundt om bordet.
Der er mange andre specielle detaljer på Marex 370 ACC, blandt dem skal blot nævnes, at værftet har udviklet en ny slags gelcoat blot til at beklæde bordet foran rorsmanden, så lysreflekserne er reduceret væsentligt.
Marex 370 Aft Cabin Cruiser
Længde: 11.30 m
Bredde: 3.50 m
Dybdgang: 0.95
Vægt: 7000 kg
Dieseltank: 650 l
Vandtank: 300 l
Batterier: 5 x 100
Topfart: 28 - 30 knob.
Siddepladser: 10
Skrog type: Planende med Seatorque aksel
Motor: Volvo Pent D6-435,
Køjer: , 6
Separate toilet og brusebad
Pris: 2.450.000 kr.
Design: Espen Aalrud/Marex, Seaway/JJ Design og E. Thorup