Gå til hoved-indhold
duelighedsbevisKort Nyt
Det her føles ikke fair, men efter at have besøgt arkivet hos Søfartsstyrelsen kan jeg godt se, at det er svært at gøre noget ved sagen, siger Steen Wintlev.

Søfartsstyrelsen finder ikke dit duelighedsbevis

150.000 danske sejlere gør klogt i at tage en kopi af duelighedsbeviset, hvis de vil undgå at bruge tid og penge på en ny prøve, skriver Politiken.

 

Af Troels Lykke |

Thomas Andersen fra Bagsværd har under en sejltur tabt sit duelighedsbevis, der forsvandt i dybet sammen med resten af tegnebogens indhold.

Derfor ringede han til Søfartsstyrelsen for at bestille et nyt bevis til 40 kroner – ligesom man kan bestille et nyt kørekort til 260 kroner, hvis det bliver stjålet eller tabt.

Cpr-nummer er ikke nok
»Jeg regnede bare med at oplyse mit cpr-nummer, men de forlangte, at jeg skulle sige, hvilket årstal jeg tog prøven, og hvad censor hed. Navnet på en mand, som jeg har været sammen med et kvarter for 20 år siden«, siger Thomas Andersen til Politiken Lørdagsliv.

Navnet på censor stod på beviset, men Thomas Andersen har ingen kopi, så det er væk for evigt. Navnet er nødvendigt, fordi Thomas Andersen – ligesom mindst 150.000 andre danske fritidssejlere – havde taget duelighedsbeviset inden 2000, hvor registreringen blev elektronisk.

Før da blev oplysningerne gemt i ringbind, og prøverne har fra gammel tid været arkiveret under censors navn. Så det er en uoverkommelig opgave at lede uden det.

Mange ringer forgæves
Thomas Andersen er ikke alene om at blive fanget i arkivsystemet. Dansk Sejlunion får jævnligt opkald fra sejlere, der har mistet beviset og fejlagtigt tror, at unionen står for genudstedelsen.

»Vi får vel mellem 20 og 50 henvendelser om året, som vi sender videre til Søfartsstyrelsen, men nogle af dem må give op«, siger sejladschef Steen Wintlev fra Dansk Sejlunion til Politiken. 

Han råder folk til at granske hjernen for oplysninger om kursusudbyder, holdkammerater og prøvested, inden de går videre, for oplysningerne kan gøre det lettere at spore censor.

Medkursisten har måske stadig sit bevis. Nogle sejlklubber har deres eget arkiv, og nøjagtig tid og sted for prøven kan i nogle tilfælde give et fingerpeg, da bestemte censorer typisk dækker bestemte områder.

Ringbind med hundrede tusinde ark


Kurt Skytte, konsulent i Søfartsstyrelsen, siger, at afslaget på et nyt duelighedsbevis ikke skyldes manglende vilje:

»Vi opfordrer folk til at komme med så mange oplysninger som muligt, og vi prøver at finde dem i arkivet i det omfang, vi har mulighed for. Men hvis folk ikke kan huske noget, er det en håbløs opgave, for så skal ringbind med hundredtusinde ark bladres igennem«, siger Kurt Skytte.

4.000 kr. for et nyt duelighedsbevis

En begynder skal forvente at betale ca. 4.000 kroner til undervisning, materialer og prøvegebyr for et duelighedsbevis.

Men selv rutinerede sejlere kan være nødt til at få genopfrisket den omfattende teori om bl.a. navigation, og det kan ifølge Thomas Andersen koste flere tusinde kroner og tage et halvt år på aftenskole.

Kurt Skytte fra Søfartsstyrelsen understreger, at der ikke er undervisningspligt, inden man går til duelighedsprøve:

»En erfaren sejler, som kan stille med egen eller lånt båd, kan nøjes med at betale censor 270 kroner samt 40 kroner for det nye bevis«, siger han.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader