Gå til hoved-indhold
Olsen370 i Stubbekøbing. Foto: Troels LykkeTest
Olsen370 i Stubbekøbing. Foto: Troels Lykke

Olsen370 - den danske Wally - test

Alt fungerede let, i stil med de berømte Wally-både. Olsen 370 er nomineret til Årets Båd i Europa 2009/10. Se 50 sek. video fra test.

Af Troels Lykke |

Testen skete  på hjemmebane i Stubbekøbing med designer og bådebygger Peter Bjørn Olsen og komposit-eksperten Lars Hallkvist. Begge står bag liebhaverbåden Olsen370.

Det blæste 12-13 m/sek. fra nord på Grønsund, da vi skulle ud af den lille havn med Olsen370. Yanmar-motoren på 28 hk kom på arbejde, da Peter Bjørn Olsen styrede hende ud i de små, krappe bølger.

Alt for rorsmanden

Sejlene blev sat via Andersen-spillene, der sidder tilbage (4 stk.) ved rorsmanden, hvor også fald og trimliner er placeret. God detalje fra Olsen Yacht, for tit sejler man blot to personer om bord, og så er det netop praktisk, at fald, trimliner, fokkeskøde og spil er inde for rækkevidde for rorsmanden.

Der er flere måder, hvorpå man kan styre båden. Helt ude på siden, hvor man kan nå rattet samtidig. Og vil man sidde bag rattet kan det også lade sig gøre på et lille teaksæde, der kan slås op og flyttes frem og tilbage i båden. Smart detalje, jeg ikke har set på andre både før.

Udsynet er fremragende og det er da også en af Peter Bjørn Olsens ideer med båden. Og ståhøjden klares ved, at man i havn kan hæve ruffet med ca. 20 centimeter via nogle elektriske aktuatorer. Ståhøjden er herefter 183 cm.

Cockpit omdannes til solseng

Cockpittet er stort, så stort at det på få sekunder kan omdannes til et stor solseng. Det sker ved at oversiden af cockpitbænkene klappes ud midt i cockpittet.

I øvrigt er der et højt, vinklet cockpit ryglæn i cockpittet og cockpitbordet er det samme som salonbordet, der hurtigt kan flyttes op og sættes i det åbne cockpit.

Designet af bådens dæk er også helt i top. Skødeblokken på dækket er sat ind under ruftaget og sidedækket i teak er rent og flot. Peter Bjørn Olsen har selv designet pullerterne, som er i niveau med scandækket, fin detalje.

Vi måtte rebe North Sejlene i den hårde luft på John Masten, der var sat op med rodrig og skjult rulleforstag, der styres via et vandtæt el-rullesystem fra tyske Bartels.

Det blæste stadig meget, men vi kunne let styre båden i pustene, selvom kølen kun er 1,80 meter dyb. Det er en T-køl med støbejernsskaft og blytorpedo tegnet af skibskonstruktør Niels Hjørnet.

Den lave dybgang skal gøre det muligt at komme ind i alle havne, bugte og specielt Bøgestrømmen, som er et ”must” på disse breddegrader, forklarede Peter Bjørn Olsen til minbaad.dk

På et tidspunkt i et pust fik vi brug for at hale i hækstaget, hvor man lige skal bukke sig ned og hive i hækstaget.

Vi kom på 7,3 knob på kryds og over 9 knob på halvvind. Båden virker sporty og letsejlende. Lige efter enhver kapsejlers smag, hvor det skinner igennem at sejleren og bådebyggeren Peter Bjørn Olsen kender sejlernes behov.

Det har Bjørn Olsen også designet

57-årige Peter Bjørn Olsen har blandt andet designet Olsen31, Olsen34, Olsen39 og Olsen42.

Vi fik desværre ikke prøvet båden med gennaker, det blæste ganske enkelt for meget. Det ville ellers have været fint at surfe fra Farøbroen og tilbage til den lille, charmerende Stubbekøbing Havn med bovsprydet ude.

Olsen370 er stiv i skroget. Seriebåden er nemlig bygget i let epoxy med vakuum infusion. Overdelen er i glasfiber. Her adskiller Olsen370 sig dog fra de italienske Wally-både, der bygges i kulfiber.

Inspireret af Wally

”Vi skal da indrømme, at vi er inspireret af det italienske design herunder Wally-bådene”, siger Peter Bjørn Olsen. Han og Lars Hallkvist kommer netop fra udvælgelsen til European Yacht of The Year 2009/10 i Barcelona.

Her imponerede ruftaget især, da det elektrisk kan løftes ca. 20 cm, så der pludselig er en ståhøjde på 1,83 meter.

23. januar på udstillingen Boot i Düsseldorf afgøres det, om båden bliver årets båd i kategorien ”Speciel Yachts”.

Vi krydser fingre for kåringen, da båden virker gedigen hele vejen igennem. Om læ er den lyse eg-aptering i særklasse, med massive skuffer og tremmebund i forkøjen. Polstringen af hynder og ryglæn er utraditionelt udført i helulden møbelstof og ergonomisk sidder man rigtig godt.

Sofaer trækkes ud

Sofaerne i salonen kan trækkes ud, så der er mere plads. Fremme i skibet er der to fastmonterede Holmegårdslamper monteret med lysdæmper. Salonen er helt åben og vidner om, at båden primært er til et ægtepar eller til single-sejlads.

Jeg ville meget gerne købe båden, den koster imidlertid 1,7 mio.  kroner uden sejl. De første er allerede solgt, men mon ikke at kåringen af Årets Båd vil føre til et yderligere salg. Det fortjener båden nemlig. 

Båden er produceret til to personer, fortæller Lars Hallkvist.

Båden er født med teakdæk - det er vel en dansk Wally.

Peter Bjørn Olsen har netop hævet dækket med 20 cm.

Dansk håndværk med lamel-bund.

Minbaad.dk siger absolut god for Olsen370.

 www.olsenyacht.dk - se video i stor skærmopløsning her

Motor
content-loader
content-loader
content-loader