Gå til hoved-indhold
palby fyn cupKapsejlads
Stemning fra Palby Fyn Cup. Foto: Troels Lykke

Får vi folkefesten tilbage - fx med rullesejl?

Vi husker alle de ”gyldne” tider, hvor der var over 1.000 både til start ved Fyn Rundt og langt mere på Sjælland rundt. Sådan skriver ScanKap 99-sejler Søren Hansen fra Elvstrøm Sails, der nu sætter 10.000 kr. på højkant. Læs hvorfor og deltag i debat om flere cruisingbåde i kapsejladserne.

 

Af Troels Lykke |

Søren Hansen skriver:

Det var et fantastisk syn under Fyn og Sjælland Rundt og sejladserne var et højdepunkt for, ikke bare danske sejlere, men også et større antal sejlere fra udlandet.

Der er løbet meget vand i åen siden, og udviklingen er tydeligvis gået mere i retning ”Cruising” i løbet af de sidste 10-15 år.

Der er selvfølgelig ikke noget galt med ”kun” at være knap hhv. 380 både til Fyn rundt fra Bogense og 180 både til Fyn rundt fra Kerteminde, men KUNNE det have noget med vort nuværende målesystem at gøre også ?

Retning går med rullesejl

Det er et uomtvisteligt faktum, at udviklingen i fremtiden vil gå i retning af rullesejl, hvilket risikerer at få endnu flere sejlere til at ”opgive” kapsejladsen, for som de siger på broen: Vi har jo alligevel ikke en chance imod både med ”konventionel” sejlføring !!

Langt de fleste både er i dag forsynet med systemer, der gør håndteringen ombord enklere i form af rulleforstag og, ikke mindst, rullemaster.

Fælles for alle disse systemer, som anvendes af ”bredden” af vore sejlere herhjemme er, at de ikke på nogen måde godtgøres i vores nuværende målesystem.

Rulleforsejl:

Der godtgøres ikke for, at en rullegenoa altid designmæssigt vil være et kompromiss, som skal kunne fungere i alle vindstyrker.

Sejlet (hvis rullen er over dæk) sidder typisk 35-50 cm over dækket, hvilket ikke umiddelbart er optimalt.

Dugen er dimensioneret til et meget bredt vindområde, hvilket gør sejlet forholdsvis tungt.

Rulleforstaget er markant tungere end et konventionelt forstag, hvilket påvirker udfald af forstaget negativt.

Rullestorsejl:

Der godtgøres ikke for de kompromisser, som gør sig gældende ved et rullestorsejl.

Specielt rullemasten ”straffes” urimeligt, da sejlet´s faktiske mål tæller på målebrevet, på trods af at en del af sejlet sidder inde i masten.

Vægten af masten godtgøres heller ikke.

Langt de fleste, eller i hvert fald overvejende de fleste, nye Cruisingbåde, der er leveret de sidste 10 år er forsynet med rullemast og rulleforstag.   

Nu kan man jo så selvfølgelig sige, at det er jo deres egen skyld, for de kan jo for pokker bare lade være med at vælge sådanne både med sådanne systemer !

Det er for så vidt helt korrekt, men det løser bare ikke problemet mht. det faldende antal deltagende både, hvilket gør sig gældende langt de fleste steder !!

DH-reglen

Vi kan altså vælge at acceptere denne udvikling, og se højt og flok på den skævhed, som systemet genererer, eller vi kan begynde at søge alternative muligheder.

DH-reglen fungerer jo for så vidt fornuftigt nok, men er desværre også en del af grunden til denne ”generationskløft” !

Findes der ikke en anden løsning, som måske kunne puste liv i de tidligere så elskede ”folkefester” igen ??

Hmmm…. Jo, det gør der da !

Vi kunne som et eksperiment lave én eller (hvis mange melder sig) flere starter KUN indeholdende både med begge systemer, altså rullemast og rulleforsejl.

Fælles for dem alle kunne være at:

Der må ikke skiftes forsejl undervejs

Der må selvfølgelig ej heller skiftes storsejl undervejs

Spilersejl må føres jævnfør gældende DH regler.

Måletal beregnes jævnfør nuværende DH, MEN respit, resultater, point osv. Holdes separat til denne ”test” gruppe !

Hvis behovet er der, vil interessen vise sig hurtigt, og vi kan arbejde videre herfra, og udvide programmet i denne retning.

10.000 kr. fra Elvstrøm Sails

Elvstrøm Sails vil gerne være med til, at støtte et sådant forsøg, og vi vil hermed gerne tilbyde et gavekort lydende på Dkr 10.000 til den hurtigste båd efter beregnet tid i en sådan gruppe, og det gælder for BEGGE de officielle sejladser Fyn rundt i det kommende år.

Dette kræver selvfølgelig at der indføres en separat start for disse, og antallet af tilmeldte bør være minimum 10-15 både.

Kan det være begyndelsen på en ny Folkefest ?

Spørgsmålet er så nu, om de arrangerende klubber er friske på forsøget J

Og hvad siger sejlerne er I også friske?

Motor
content-loader
content-loader
content-loader