Gå til hoved-indhold
Kapsejlads

Belgisk jordomsejler banker på hval

Så blodet flød fra dyret. Christophe Bullens mangler 1000 sømil til Cape Town i Velux 5, mens modstanderne forlængst er i havn. Ole Larsen giver update om belgierens stenede vej.

Af Troels Lykke |

Ole Larsen, minbaad.dks kommentator giver ny update fra www.velux5Oceans.com

Alt imens hans modstandere ligger i havn, og har rigtig meget at se til med at gøre deres både klar til den nok hårdeste etape fra Cape Town til Wellington i New Zealand, kæmper Christophe fra Belgien med bare at komme i mål, inden han skal starte igen.

Det har været en meget lang tur for den 48-årige belgier, som i mine øjne er en fighter med en kæmpe vilje og en sejler med stort hjerte for sejlsporten.

Christophe´s tur ind til nu har været sådan:

Hans første store udfordring kom ca. 14 dage før start, hvor masten på hans båd knækkede og ødelagde båden.

Dette skete på vej ned til La Rochelle, efter han lige havde fuldført kvalifikation sejladsen på 2500 sømil. Det blæste kun ca. 9 m/s da masten knækkede med et brag og kom ned over hans besætning. Desværre gjorde det alligevel, at båden blev ødelagt 

Han fik, med hjælp fra Clipper Ventures, fremskaffet en ny båd. Den kom til La Rochelle, imens jeg selv var dernede, og kun to dage før start, gik ham og hans crew i gang med at få alle de gamle mærker udskiftet til nye. 

Om morgen på startdagen, så jeg på imens de sidste mærker kom på båden, så der var ingen tid at spilde.

500 sømil ud og tilbage

Han skulle starte sammen med de andre, men når han nåede minimum 500 sømil ud, skulle han vende om og komme i havn igen, for at få båden godkendt til at sejle med i Velux 5 Oceans. Det kunne han ikke nå inden starten.

Efter godt en uge i havn kommer han på vandet igen, og starter jagten på hans modstandere, som er kommet et rigtig godt stykke.

Hans problemer er dog ikke ovre endnu. Kun få dage efter at han sejlede fra Frankrig, fik han en utæthed i brændstofsystemet.

Der kom vand ind i båden fra stævnen, og han måtte øse tre spande vand ud i timen. Det fik han heldigvis selv styr på, og på vej ud af Biscaj bugten sætter han foreløbige fart rekord på 32 knob for denne sejlads.

Men så nede nord for Grand Canaria vælter han to gange og ødelægger storsejlet. Han er derfor nød til at gå i havn på Grand Canaria.

Her møder han heldigvis en masse hjælpsomme personer som giver en hånd, og efter et par dage er han på vandet igen og sejler videre imod ækvator.

Da Chistophe er godt på vej mod Cap Verde, får han feber, og han må tage medicin får at kunne styre og sejle båden.

Efter en uge, hvor han ikke har fået det meget bedre, bliver han, af Velux 5 Oceans´s læge, beordret i havn på Cap Verde. Han skal undersøges af en læge. Tirsdag ankommer han til Cap Verde og onsdag morgen sejler han derfra igen.

Efter han er kommet på den anden side af ækvator uden de helt store poblemer, og befinder sig på den sydlig halvkulge, kan han næsten ikke vente med at komme til Cape Town.

To ton vand i båden

Desværre opdager han en aften efter han havde sovet, at der var kommet ca. to ton vand ind i båden. Vandet stod helt op til bunden af hans køje, og motoren var også oversvømmet.

Mad og hans affaldsposer, som der var gået hul på, lå og flød rundt i mellem hinanden. Han måtte bruge en del tid på at få alt vandet ud.

Og da han endelig kunne slappe lidt af, kom der et brag ude fra stævnen. Det var karbinen, den som holder forsejlet ned til båden, der var knækket. Den måtte han så lige i gang med at lave - og det klarede han da også.

Rammer hval

Det sidste jeg har hørt fra ham, er at han sad nede og kiggede på vejrkortet. Båden sejlede nærmest perfekt med en fart på 11 knob, da den pludselig stoppede med et brag.

Christophe løb rundt og tjekkede alt, hvad han kunne - køl, ror, stiksværd, men kunne heldigvis ikke finde noget, der var gået i stykker. 

Da ser han, at vandet rundt om båden var helt rødt af blod. Og opdager at han har sejlet ind i en hval - av for pokker, jeg håber at hvalen klarer sammenstødet. Sammenstødet har heldigvis ikke skadet båden, så Chistophe sejler derfor bare videre.

Han er nu 1107 sømil fra Cape Town (tirsdag aften, red.) med en kurs direkte imod målet, hvis han ikke har flere store udfordringer, skulle han være i havn omkring den 6. - 7. december - mindre end en uge til næste etape start.

"Kom så Christophe, jeg ønsker dig god vind" 

Mange sejlerhilsner 

Ole Larsen/dansail.com   

Motor

Fusion lancerer endnu en radio i prisvindende Apollo-serie

Fusion udvider den prisvindende Apollo.serie med en ny RA670 marine stereo. Marineradioen kommer med bluetooth, connect TV og PartyBus-features, alt sammen for at gøre lydoplevelsen på vandet bedre.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken