Gå til hoved-indhold
ScanKap 99ere har ofte været hurtige efter DH-reglen. Denne gang var det ikk en Folkebåd, der tog det hele. Foto: scankap99.dkKapsejlads
ScanKap 99ere har ofte været hurtige efter DH-reglen. Denne gang var det ikk en Folkebåd, der tog det hele. Foto: scankap99.dk

Sådan gjorde overaltvinderne

SAS-piloten Freddy Nielsen navigerede sit ScanKap 99-hold til overaltsejr efter DH. Her forklarer han hvordan det gik til.

Af Troels Lykke |

Freddy Nielsen, Sejlklubben Neptun Vejle, skipper på ScanKap 99 Madison, skriver:

På opfordring vil jeg lige komme med lidt om vores tur rundt om "Den skrumpende ø" Fyn er nu nede 20:33:28 i omkreds :D

Turen i år startede med en beslutning om at lette båden mest muligt og sejle fire mand. Vi har tidligere sejlet med fem mand. Besætningen var forgast Anders Johansen, spilergast René Andersen, storsejlstrimmer Torben Vang og rorgænger Freddy Nielsen.

René blev udnævnt til loadmaster og vi har ikke slæbt så meget l... ud før.

Ligeledes havde vi færre sandwiches med; men dog rigeligt vi har kun en enkelt gang spist mere end halvdelen af provianten. Ligeledes havde vi mindre vand med.

Torsdag aften spiste vi fra Sejlklubben Neptun Vejle som vanligt sammen på Bogense Hotel, altid rigtigt hyggeligt og en af de traditionelle sange blev afsunget. Det virkede også sidste år, hvor NF Rosine af Vejle vandt overalt.

Eneste klasseløb med egen start

Før starten var jeg noget nervøs mht. manglende vind frem til kl ca 14; men det rettede sig og vi havde noget at sejle på da vi startede kl 12.15, som det eneste klasseløb med egen start.

Valget faldt på bagbord mærke i starten, hvor 51 Hvidunderet ført af Karsten Svenningsen, der tidligere har gastet for Jess Gram Hansen, og 145 Greyhound ført af Per Trankjær, var de næste oppe til styrbord.

Frem imod tragten brugte vi lidt indhal på fokken, en fidus vi fik af Mads Christensen ved North Sails Trim Cup i Marselisborg og som hurtigt blev indført på hovedparten af de Scan-kapper, der deltog deroppe.

Vi holdt os som bagbord båd ned til tragten dog med en lille undtagelse, hvor vi lod Hvidunderet komme på indersiden

Vi hørte deres jubelråb lidt senere, da de fik vind og en rummer med følgende overhaling af os! Dem kan vi få megen glæde af /ballade med fremover :) Heldigvis har vi god bådfart og slap forbi igen inden Strib fyr.

Strømskel ved Jylland

Dernæst over et strømskel ovre imod Jyllandssiden ned til oliebeholderne, uden at gå i læ af disse, indenom inderste bropille på den nye Lillebæltsbro og så bare gå efter vinden resten af turen ud af Lillebælt.

Ved den gamle Lillebæltsbro fik vi ikke sendt sms vi havde travlt med at sejle det var ikke gået op for mig at de både vi havde foran ikke deltog i sejladsen, vi skulle jo bare forbi :D

 Forude så vi en enkelt genakker komme op det må have været en tursejler og den kom forholdsvis hurtigt ned igen vinden var for spids til andet end fok/genua.

Vi fortsatte med vores Elvstrøm allround fok, og så frem til at få åbnet kursen mere så skæringsspileren kunne komme op.

Det fik dog lidt længere udsigter end vi troede. Først skulle vi opleve 51, 145 og 129 komme op til os for genakker, vi havde ikke genakkeren med, da den kun er 43 m2, og i henhold til klassereglerne må vi kun have to spilersejl med. Vores hul var lukket.

Vi strøg storsejlet

En stor byge trak op fra vestsydvest, der var over 18 m/s i den, vindmåleren viste tre streger! Vi strøg storsejlet, 51 og 145 fortsatte for fulde sejl. 129 strøg også storsejlet og sprang fokkefaldet så de desværre måtte udgå :( Vores windex blæste også af.

Efter bygen sattes vi storsejlet igen og fortsatte efter lidt tøjskift. Ligesom vi forsøgte at få René til at hvile lidt. Hernede kom Luffe 37 Sutten forbi. René kom i aktion, da vi havde trukket ud i banen før Sdr. Hjørne og satte skæringsspileren.

51 og 145 blev indhentet inden Avernakø, selvom de havde all-round spilerne oppe. Her havde vi følgeskab af to X-99 og HKH Kronprinsen kom også forbi. Det er altså rigtig fin sejlads.

Loggen viste i et glimt 15,5 knob!

Hastighederne på Trac-trac burde dæmpes noget, udsvingene er for voldsomme.

51 skar op ind under Fyn og 145 fik en snoet spiler.

Vi fortsatte med nogen spænding frem imod vores første bomning. René lod spileren stå i læ af storsejlet, indtil Anders havde stagen på og derefter hev Torben bommen over. Jeg forsøgte at sejle så roligt som muligt og alt gik godt.

Modstander drak rødvin og spiste engelsk bøf

Igen et stort smil. Senere hørte vi at de på 78 Provencé havde spist engelsk bøf og drukket rødvin på dette ben, de påstår det giver fart og at de havde vundet, hvis Benny også havde lavet bearnaise!

Ind forbi Svendborg sejlklub og vise nummeret og en bomning ovre i hjørnet, fulgt af læ bjærgning. Igennem vindhullerne og ud af sundet.

Det virkede som om vinden havde lagt sig (lidt), så vi skulle lige prøve all-round spileren ud til Thurø Rev bøjen, hvor vi lavede et stort sving og bommede. Alt gik godt, dog kunne vi knap holde Kobberdyb op, så efter et stykke tid, bjærgedes spileren og skærings-spileren kom op igen.

Spilersejlads til Storbæltsbroen

Torben kom under dæk, sammen med undertegnede. Fuld gas til Kobberdyb, hvor vi så alle var på igen og ind igennem hullet, stadig med René's efterhånden lange arme på spileren, og helt op til Storebæltsbroen, hvor spilersejladsen sluttede.

Vi havde ikke knude på gajen og ved bjærgningen kom et smæld og gajen var væk, skudt rundt om båden. Drengene tog den så hurtigt, at jeg ikke nåede at falde i bjærgningen.

Derefter bidevind til Fyns Hoved, omkring Romsø var René helt færdig og blev sendt til køjs. Vi fik også Anders under dæk på et tidspunkt; men det løber lidt sammen hvornår det egentligt var. Det er vigtigt at spare på kræfterne.

En fejl med fokken

Fra Fyns Hoved styrede Torben og jeg gastede lidt, foreslog i min manglende visdom at vi flyttede skødepunktet lidt, da fokken ikke trak oppe i toppen - det var en fejl. I søen kørte vi med tvist i storsejlet og med løjgangen blev der arbejde I søerne.

Senere fik Anders styret en omgang. Agterude fik vi øje på Greyhound alle mand på dæk og battle positions. Efter lidt tid, hvor skødeunktet kom tilbage på plads, havde vi fart og højde og hold ham stangen.

Kort før Æbelø kom endnu en Scan-kap op, det var dem uden bearnaise, der smuttede ind foran Greyhound. Vi kunne holde mål op og kom ind med et par minutter til Provencé og Greyhound.

Sejlersko fra Helly Hansen

Vi er glade og stolte over at have vundet over vore gode venner og sejlerkammerater i de andre Scan-kapper, ligesom vi ser frem til nye sejlersko fra Helly Hansen som gruppepræmie og overalt-sejren er jo heller ikke at kimse af, selvom starttidspunkter og mål selvfølgelig influerer på resultatet.

Hvad med et DM i spilerbomning i vind op imod kulingstyrke? Vi stiller gerne op.

God vind og fortsat god sæson til alle

Freddy Nielsen  

DH-overaltliste

scankap99.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader