Gå til hoved-indhold
Frk. Toft i Caledonian canal.Tur
Frk. Toft slap nogenlunde helskindet gennem Caledonian canal, selv om prædikestolen fik nogle knubs.

Loch Ness i bidende kulde

Andet rejsebrev fra Karen og Jørgen Andreasen, der nu i deres Albin Alpha har krydset Nordsøen og er kommet til Skotland.

Af katrine bertelsen |

Karen og Jørgen Andreasen skriver:

Lidt nyt her fra de vestlige breddegrader. Det går godt og vi nyder ferien og friheden. Landskabet er utroligt flot og frodigt herude vest på. Den eneste ulempe ved Skotland er temperaturen, her er nemlig hundekoldt. 12-14 grader, så vi sejler med lange underbukser, stor sweater og vanter.

4/7.
I Inverness fandt vi en marineshop, hvor vi købte en ny GPS. Den gamle Garmin GPS mistede lysten til livet ude på Nordsøen. Den nye er af samme fabrikat, så stik og NMEA interface til VHF'en passer, nemt! Om eftermiddagen slusede vi videre ind til selve Loch Ness, som er Europas dybeste sø. Vi fandt heldigvis et lavt hjørne, hvor vi ankrede for natten på 9 m vand.

5/7.
Vi vågner op til en fin morgen, men op af dagen blæser det op til kuling. Heldigvis er vinden med os så vi "racer" gennem Loch Ness med 7-8 knob. Undervejs gør vi holdt ved en gammel slotsruin og besøger Loch Ness udstillingscenter. Skotterne har virkelig gjort sig mange anstrengelser for at finde Nessie, men hun har bevaret sine hemmeligheder. Derfra videre til Fort Augustus, hvor vi overnatter.

Landskabet langs Loch Ness er flot med høje bjerge der er bevokset med skov og græs. Der ligger en let dis over landskabet som bidrager til den "mystiske" stemning omkring Nessie.

6/7.
Katastrofe! Stakkels Frk. Toft bliver såret i sluserne i Fort Augustus. Under slusningen lukker slusemesteren vandet ind meget hurtigt, så strømmen tager båden og presser/banker den så voldsomt ind i slusevæggen, at prædikestolen bliver beskadiget. Vi kan kun se passive til, da vi går på bredden for at trække båden gennem sluserne. Heldigvis er skaden kun kosmetisk, og vi låner en kæmpestor fender fra en anden båd, så vi kommer gennem de resterende kamre i Fort Augustus sluse uden flere skrammer.

Videre ind på søen Loch Oich, hvor vi fortøjrer ved Invergarre slotsruin. Om aften griller vi pølser på stranden iført "polarudstyr”.

7-9/7.
Endnu en gang sluser (de er ved at være lidt trivielle) og sejlads det sidste stykke til Banavie, som ligger flot i "skyggen" fra Ben Nevis (Skotlands højeste bjerg). Vi har besluttet at blive et par dage, for at se os lidt om. Det bliver til en tur med The Jacobite Steam Train (kendt fra Harry Potter), hvor vi kører fra Fort Williams til Mallaig gennem flot landskab. Togturen er meget turistpræget med sækkepibemusik på alle stationer. Men alligevel en hyggelig dag, hvor vi får set Skotland lidt fra landsiden. Og så måtte vi jo også lige besøge Ben Nevis Distillery, nu vi er kommet til whiskyens hjemland. Deres whisky kan anbefales og skibsprovianten bliver forsynet med en flaske, som sikkert ikke holder længe.

10/7.
Vi sluser ned gennem Neptune's Staircase og videre ud i havet. Så efter en strækning på knapt 100 km og 29 sluser er vi nu nået tværs gennem Skotland. Vi vil gerne prøve vores ankergrej, så turen går til en lille vig, Lock Alline, hvor krogen bliver smidt på 12 m vand. Desværre var der en del andre sejlere, der havde fået samme ide, så vi ligger ca. 25 båden for natten. Vi har senere erfaret at alle ankerpladser er meget besøgte.

11/7.
Vi sejler til Tobermory på nordvestsiden af øen Mull i hård vind, som vi har lige i næsen. Tobermory er et tidligere fiskeleje og er nu en turistby, men den har formået at bevare sin charme. Der ligger hyggelige farverige huse langs havnefronten og her er mange pubber. Vi ligger ved en ankerbøje, så vi har taget gummibåden ind til byen. Vi skal derfor være i stand til at borde båden igen, så ikke alt for mange Guinness til os (de er ellers gode).

Hilsen Karen og Jørgen

Turen blev sejlet i Karens daværende båd, Frk. Toft  fra Holbæk. Besætningen var Karens mand Jørgen, og selvfølgelig Karen selv.
Frk. Toft er en Albin Alpha fra 1987 og hun klarede turen over Nordsøen fint, på trods af sin begrænsede størrelse på blot 29 fod.

Tredje del af rejsebrevet kommer i morgen.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader