Whisky, fårehunde og venstrekørsel
Det tredje rejsebrev fra Karen og Jørgen Andreasen tager os med på tur i farvandet mellem Skotland og Irland.
12/7.
Fra Tobermory får vi en god sejlads med en hård vind agten til Puilladobrain, som er en populær ankerplads i den nordlige ende af øen Seil. Vi anker på 8 m vand sammen med 12 andre både, som har fået samme ide. Vi sejler i land med gummibåden og går tur til "Broen over Atlanten" og kroen "Tigh-an-Truish". På kroen drikker vi lokal øl og hører lidt om kroens historie. Det var her skotterne fra øen Seil skiftede fra kilt til bukser, før de gik over broen (englænderne havde på det tidspunkt forbudt kilten).
13/7.
Gennem Sound of Luing i stræk tidevandsstrøm. Det ser ud som om vandet koger og der er store strømhvirvler. Heldigvis er her kun 3-4 knob strøm da vi passerer, så det giver ikke store problemer.
Vi fortsætter mod Graighouse og undervejs kommer to delfiner og underholder med spring i fri stil. Set fra stævnen af båden er de meget store, når de svømmer under og langs båden. Vejret er det bedste indtil videre med en del sol.
14/7.
Næste dag vågner vi op til diset vejr med yderst begrænset sigtbarhed. Vi sejler alligevel sydpå til den lille havn Port Ellen på øen Islay. I havnen svømmer en halvtam sæl rundt og følger alle både ind på plads. Vi har mødt mange underlige havnemestre, men aldrig sådan en fætter!
På Islay er der fine hvide strande og vi kan se over til den Irske nordkyst. Øen er også kendt for sine syv whisky distillerier, men Islay whisky bliver aldrig vores favorit, den smager for meget af "markbrand".
15-16/7.
Så har vi igen vendt næsen nordpå og sejler op til Ardfern i hård vind fra vest. Det virker som om vinden på disse kanter kun har to niveauer, hård eller vindstille. Ardfern ligger i bunden af en fjord. Her er flot med mange små øer og fiskebrug, næsten som en skandinavisk skærgård. Næste dag regner det meget af tiden så vi tager en overliggerdag.
17/7.
Regn og dis fra morgenstunden, men vi sejler alligevel videre til Dunstaffnage Marina. Da vi kommer frem klarer vejret op, og vi tager ud med gummibåden. Vi sejler til broen under Connel Sound, og her er (præcis som pilotbogen lover) meget strøm. Gummibåden motor har ikke kraft til at gå mod strømmen, så vi må desværre give op.
18/7.
Retur til Caladonian Canal i øsende regn, den tur kunne vi godt have været foruden! I slusen fortæller de, at selveste hr. A. P. Møller har sluset ud to dage før, med hans store 73 fods X-yacht.
19-22/7.
Vi lejer bil og lægger ud med en lille rundtur i omegnen. Det er faktisk ikke så nemt at køre i venstre sidde af vejen. Især placering på vejbanen er svær, og så er det noget "shit" at skifte gear med venstre hånd.
Yderligere er der her i Skotland mange Single Track veje, med kun er et spor og bilerne kan kun passere hinanden ved særlige vigepladser. Disse veje kan være meget stressende for en "uøvet" bilist.
Det blev alligevel til en god tur i højlandet. Vi har været til Highland Games, hvor skøre skotter render rundt i kilt og kaster med bl.a. træ-kævler og kugler i form af store kampesten. På en landevej mødte vi en stor fåreflok og fik set "Fæhunden" i aktion. Det er utroligt hvad de fårehunde kan.
Set fra indersiden er højlandet også smukt og bjergrigt. Vi er nu tilbage i båden og prøver at fordøje de mange indtryk.
Hilsen Karen og Jørgen
Turen blev sejlet i Karens daværende båd, Frk. Toft fra Holbæk. Besætningen var Karens mand Jørgen, og selvfølgelig Karen selv.
Frk. Toft er en Albin Alpha fra 1987 og hun klarede turen over Nordsøen fint, på trods af sin begrænsede størrelse på blot 29 fod.
Fjerde del af rejsebrevet kommer i morgen.
Whisky distilleri på Islay.