Gå til hoved-indhold
Fuld fart med en 17 ton båd med sejl fra North Sails. Foto: Jeppesen juniorTest
Fuld fart med en 17 ton Xc 50 med sejl fra North Sails. Foto: Jeppesen junior

Xc 50 er særlig vigtig for X-Yachts

Xc-serien har været utrolig vigtig for X-Yachts i en krisetid, da man har fundet nye typer kunder, siger direktør Per Dollerup-Mikkelsen. Læs også om den ny XC 50 til 6,5 mio. kr.

Af Troels Lykke |

Xc-serien har været utrolig vigtig for X-Yachts i en krisetid. Alene Xc 50eren er der solgt seks af, selv før båden blev bygget, og selv om båden sejlklar koster 6,5 millioner kroner. I alt er der solgt hundrede Xc -både.

- Med et slag kom finanskrisen for to år siden, og det har ført til en del konkurser i branchen, men vores Xc -serie var ny og skabte et helt nyt segment af kunder, og det er årsagen til, at det er gået så godt for X-Yachts, siger direktøren for X-Yachts, Per Dollerup-Mikkelsen til JydskeVestkysten.

Om båden kan man sige, at den verdenskendte designer Niels Jeppesen har gjort Xc 50erens skrog dybere, så den er mere V-formet. Den skrogform betyder det, at båden går langt lettere gennem bølgerne frem for at hoppe og danse på bølgerne.

X-Yachts direktør, Per Dollerup Mikkelsen, forklarer:

- Bådens stævn er samtidig spids og dyb, så bølgerne skubbes væk. Det betyder også, at båden har en roligere gang i søen. Xc 50eren er også tungere end de øvrige både i vores serier, og det forstærker bådens stabilitet.

Let at redde konen

Går man ud på Xc 50erens teakdæk, oplever man få steder, hvor man kan slå sine tæer på en varm sommerdag. Lugerne og rullefortaget er nemlig sænket i niveau med dækket.

Taber du konen, så er hun let af få op, da der sidder en stor, sænkbar agterklap på bådens lige retrohæk. Mens fribordet er højt noget, der ikke gør en båd kønnere, så er kahyttens tag, ruftaget, meget lavt, så man har et fremragende udsyn fra et af de to rat, der styres fra.

Fald fra masten er elegant placeret under ruftaget, mens skødet til storsejlet også er væk fra cockpittet, så der er mere plads der.

Kan sejle jorden rundt

Båden er en udpræget turbåd, der for den sags skyld sagens kunne sejle jorden rundt. Det skyldes selvfølgelig primært bådens størrelse og fremragende sejlegenskaber, som JydskeVestkysten tidligere har testet på Xc -42eren.

En anden ting, der gør, at båden kan sejle jorden rundt, skyldes bådens kæmpe vand- og dieseltanke. Det gør, at man ikke skal søge i havn så tit. Tankene i dyrt stål, er i øvrigt placeret dybt og midtskibs, så de ikke forstærker bådens bevægelser. Netop det er en typisk detalje fra X-Yachts.

30 procent mere plads

Per Dollerup Mikkelsen, chefen for de 160 ansatte på X-Yachts i Haderslev, fortæller om den typiske kunde til en Xc 50er:

- Det er til dem, der vil sejle langt på ferien, den er ikke til kapsejlads, men den sejler over otte knob på kryds, viser vores tests. Og i forhold til vores almindelige både er der 30 procent mere plads i Xc -seriens både, da de er dybere og bredere og har større motorer.

For et par år siden kom den første Xc -båd, en Xc 45, siden fulgte en Xc 42 og nu Xc 50eren, der har skabt stor bevågenhed. En Xc 38 ser dagens lys til efteråret.

www.x-yachts.com

Motor
content-loader
content-loader
content-loader