Gå til hoved-indhold
Bygningen af CarbonCat 24 begynder allerede i Januar 2010 hos Tuco CompositeKort Nyt
Bygningen af CarbonCat 24 begynder allerede i Januar 2010 hos Tuco Composite

Ny færgeordre i kulfiber til Tuco Composites ApS

I Faaborg satses på en ny niche i skibsbygning med fremstilling af kommercielle fartøjer i kulfiber. Det har nu kastet endnu en eksportordre af sig.

Af Troels Lykke |

Tuco Composite ApS indgik i forsommeren en byggekontrakt med det norske værft Båtservice Mandal AS.

Ordren var på frenstillingen af 3 kulfiberskrog til hurtig-færger, som kunden har fået designet ved LMG Marin. Den første båd fra denne ordre er leveret fra Tuco Composites ApS og dette med så stor succes, at markedet nu kvitterer med endnu en ordre til Tuco.

”Den nye ordre er på en Katamaranfærge på 24m ”, oplyser direktør Jonas Pedersen. ”Det specielle ved denne katamaranfærge er ligesom de tidligere fra Tuco, at de er lavet i kulfiber, som har betydelige fordele i forhold til andre materialer, så som f.eks. stål, aluminium og glasfiber.

Kulfiber er op til 40% lettere og 3 gange stærkere end de traditionelle materialer. Færgerne er derfor yderst miljøvenlige, idet den lavere vægt ved brugen af kulfiber sænker brændstofforbruget og giver kunden betydelige besparelser i driften”.  

Den nye Katamaranfærge har fået navnet CarbonCat 24 og er med dens moderne design og materialebrug langt mere miljøvenlig end traditionelle fartøjer. Færgen, som er 24 m lang, kan opnå en tophastighed på 28 knob samtidig med, at katamarankonstruktionen bidrager til optimal komfort.

Bygningen af CarbonCat 24 begynder allerede i Januar 2010 hos Tuco Composite, og henover  foråret vil katamaranfærgen tage form i værftets haller i Faaborg. Leveringen er planlagt til sommeren 2010, hvorefter den skal sættes ind på ruten i det Nordlige Norge.

”Denne ordre er meget vigtig for os, da den i høj grad bekræfter vores succes med de første 3 fartøjer til dette segment”, fortæller Jonas Pedersenog uddyber:

at ”den know-how vi har indenfor støbning i kulfiber, samt vores evner til en stram projektstyring har gjort, at vi har vundet denne ordre nye ordre, og det i en klasse (24 meter størrelsen), hvor der bygges langt flere fartøjer end i 35 meter klassen.

I 24 meter klassen bygges også en række andre fartøjstyper end netop færger, herunder wind supply fartøjer til vindmølle parker og anden offshore transport, og derfor er mulighederne for at udbygge vores førende position på kommercielle fartøjer i kulfiber yderligere forbedret med denne ordre” supplerer Jonas Pedersen.

”For Tuco er denne ordre et resultat af en strategi om at bruge den nuværende teknologiske viden i segmentet for kommerciel skibsfart, hvor der kan opnås store miljømæssige fordele” udtaler Jonas Pedersen.

”Vi har har etableret en niche, hvor vi er førende, og hvor vore kvaliteter virkeligt kommer til sin rette, og vi har herved skabt et godt spor for vores fremtid. Samarbejdet fungerer helt optimalt med vore norske partnere, som er utroligt dygtige, visionære og engagerede.” Jonas Pedersen afslutter ”Sådanne hurtigtgående letvægts-passagerfærger burde også have en fremtid i Danmark til passagertransport til og fra de mange danske øsamfund?”

CarbonCat 24 har følgende specifikationer:

Længde:    24m

Kapacitet:  125 personer                        

Materiale:  Carbon Sandwich

Tophastighed: 28 Knob

www.tuco.dk

 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader