Gå til hoved-indhold
DSe Hybrid 12 m fra Island Pilot er forsynet med en dieselmotor – just in caseKort Nyt
DSe Hybrid 12 m fra Island Pilot er forsynet med en dieselmotor – just in case.

Husbåd med sol-og vindenergi

Solen og vinden sørger for at husbåden altid er opvarmet (eller nedkølet), har elektrisk lys og kan flytte sig, når det er nødvendigt.

 

Af Jakob Johannsen |

Klassisk smuk er denne amerikanske husbådslignende motoryacht måske ikke, men den er klima-rigtig og billig i drift.

DSe Hybrid 12 m fra Island Pilot er forsynet med en dieselmotor – just in case – men er ellers udstyret med solpaneler på næsten alle vandrette flader og en robust vindmølle, der genererer strøm, når det blæser.

På en solrig dag kan den således sejle seks knob uden at tænde for den støjende dieselmotor, og selvom det er mørk nat, så kan den sejle 24 sømil (seks knob i fire timer) på batterierne alene.

Båden er bygget af i Kina, og forsynet med to diesel Parallel Hybrid Propulsion System fra Steyr Motors med en batteribank på 48 vDC. For diesel er max farten 13 knob.

270 graders udsigt

Båden er indrettet som et mindre sommerhus med et stort soveværelse med 270 graders udsigt, et gardarobe værelse, to badeværelser, et eller to (mindre) dobbelt gæsteværelser, og en rummelig salon.

Der kan sidde otte personer på ”broen” mens der sejles, og båden er udstyret med al tænkelig moderne navigationsudstyr.

Island Pilot forlanger USD$600,000  eller omkring 3.3 millioner kroner for DSe Hybrid på 40 fod, men værftet har allerede en 18 meter lang storesøster på bedding.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader