Noget om hjemmesider
I betragtning af de bank vi fik i sidste uge over anmeldelsen af Assens Sejlklubs hjemmeside, kommer der her nogle gode om råd, om hvordan det kan gøres.
Jeg er fuldkommen klar over, at de fleste klubber har frivillige til at lave/servicere deres hjemmeside. Men det er vigtigt at have en side, der virker. Det er klubbens visitkort.
Jeg lavede selv den første hjemmeside til Hellerup Sejlklub tilbage i 1998. Dengang var det let. Bare der var en side, var det godt!
Hold siderne opdaterede
Det kan gå an, at sitet er grimt og funktionaliteteten ikke er i top. Men et klubsite der ikke bliver opdateret, med døde links og historier fra sidste år på forsiden dur bare ikke. Det skræmmer potentielle nye medlemmer væk, og en juniorafdeling uden kommunikation dør meget hurtigt.
Der skal ske noget på forsiden, ellers opgiver folk, og gider ikke bruge hjemmesiden. Find en central person, som klubbens medlemmer kan skrive til, for at få lagt nyheder på siden. Det er ofte en hurdle, hvis de enkelte medlemmer selv skal opdatere informationer, eller være HTML-haj for at få det til at virke.
Opdatering eller helt ny hjemmeside
Skal hjemmesiden moderniseres, skal den gennemgås med tættekam. Hvad er godt og hvad er skidt. Lav en ønskeseddel med det i vil have, smid resten ud, strukturér punkterne i afsnit/menupunkter og brug det som afsæt.
Skal klubben have en helt ny hjemmeside, så brug lidt penge på at få valgt det rigtige system og få det sat op. Der er så mange ingeniører der sejler, at det må være muligt at finde en, der ved noget om det. Konkret vil det sige at få valgt et CMS (Content Management System) der er enkelt og let at gå til.
Open source
CMS er nemt og hurtigt at opdatere. Det kræver ikke stor viden om HTML eller andre koder. I øjeblikket vil jeg anbefale wordpress til et lille site og drupal eller joomla til et noget større. De er alle open source, så selve systemet koster ikke noget, og kan downloades gratis. Det er på tilretningen, det kan svare sig at betale en programmør for at snitte det til.
Afhængig af størrelse og moduler (tillægsprogrammer som f.eks. kalender, blog, mailingliste, etc.) koster et lille system i omegnen af 4-8000 kr og et større 10-15.000 kr. Og det er en engangsudgift, der burde holde til de næste 4-5 år, da systemerne kan opdateres.
Bagsiden eller backend
Ved det forstås bagsiden af hjemmesiden, som er dér nye sider og nyheder/indlæg oprettes. Det er vigtig at vælge en backend, der er til at overskue og forstå. Ellers opgiver mindre it-kyndige med det samme. Tag det med i overvejelserne og lav et kursus/manual for dem, der skal vedligeholde sitet.
www.minbaad.dk bruger typo3, et stort open source CMS. Bagsiden er omfattende og relativt kompliceret. Men det kan meget.
Hellerup Sejlklubs bagside er ret nem, men har sine begrænsninger.
Det grafiske udtryk
Husk at din klub og jeres hjemmeside er unik. Man kan "stjæle" jeres indhold og enkelte elementer, men det samlede grafiske udtryk kan ikke kopieres. Det er jeres identitet.
Tag f.eks afsæt i klubstanderens farver, men vær ikke bange for at bruge lidt spotfarver og kontrastfarver her og der. De kan bruges til at fremhæve vigtige ting, men lad være med at gå amok i neonfarver. Det virker forstyrrende. Undgå også elementer der bevæger sig.
På kuler.adobe.com/ kan du lege med farver og temaer, til du finder noget du kan lide/bruge.
Adobes kuler er sjov at lege med, og et godt grafisk værktøj.
På næste tirsdag skriver jeg lidt om selve arkitekturen og navigationen. Og i morgen onsdag tager jeg en ny klasseforening under kærlig behandling. Så må vi se hvor mange bank jeg får for det.