DMI: Betal ved kasse 1
De tider er forbi, hvor baneledelsen ringer en søndag til DMI og får lokalvejret for sejladsområdet. Man kan dog godt, hvis man har en dyr aftale. Farvandsvæsnet er mere medgørlige.
DMI skal, som mange andre halvoffentlige institutioner, tjene penge for at få butikken til at løbe rundt. Det samme gælder for Flyvestation Karup, som også før i tiden var leveringsdygtige i lokalvejr.
Det betyder, at man ikke mere kan ringe gratis til DMI og tale med en vagthavende, hvis kapsejladsluften driller.
Løn til en meteorlog
Steen Wintlev-Jensen fra Dansk Sejlunion fortæller til minbaad.dk, at DS for et års tid siden talte med DMI, men de var ikke til at rokke, og prisen for at få en aftale med DMI ville koste det samme som at fastansætte en meteorlog. DS mente så ikke at det var en farbar vej.
Samarbejde med Farvandsvæsenet
I stedet samarbejder DS med Farvandsvæsenet om at udvikle ”Sejladsudsigten” så den bliver endnu mere detaljeret end nu. Målestationer til søs ejes nemlig af farvandsvæsnet, der så udveksler data med DMI. Så det er de samme data begge institutioner bruger.
Farvandsvæsenet anses for at være vigtigt for samfundet, da de også har med militæret at gøre. Og det gør at oplysningerne kan leveres gratis.
Hvornår?
Resultatet skulle snart ligge klar, men Steen Wintlev-Jensen kan ikke sige hvornår bare, at der kommer nyt sent på efteråret. Det vender vi tilbage med.
Farvandsvæsenet: http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=PLEASURE