Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
68 meter høj - kan den sejle under Storebæltsbroen. Foto: Gilles Martin-Raget

Vingesejlet rebes ikke

For det kan det ikke. Det er en af ulemperne ved BMW Oracles 68 meter høje, tunge vingesejl. Til gengæld holder det bedre formen hele vejen i forhold til et konventionelt sejl.

Af Troels Lykke, valencia |

BMW Oracles designchef Mike Drummond forklarer om vingesejlet.

"Jo større et sejl bliver, jo sværre bliver det at holde den optimale facon og der kommer vingesejlet ind og overtrumfer. Et vingesejl kan sættes helt præcist i forhold til vinden og det giver det et højere løft mod vinden (lift coefficient)."

Ulemperne ved vingesejlet er:

"I hård vind kan det ikke rebes, overfladen kan ikke reduceres, det kan dog depoweres. Samtidig er vingsejlet tungere end et konventionelt sejl."

Til gengæld er BMW Oracles 'USA' bredere end Alinghi og kan derfor tåle mere power fra vingesejlet.

3,5 ton - ingen storskøde

40.000 timer tog det at bygge det 3,5 ton tunge vingesejl. Dirk de Ridder trimmer storsejl på 'USA' siger om det:

"Den største forskel er at du ikke har noget storskøde, det er væk. Og selvfølgelig er det anderledes at sætte vingen. Nu trimmer vi meget mere ud fra instrumenter. De første dage med vingesejlet, der ville jeg hellere have det bløde sejl tilbage. Nu ser du meget på bådens krængningsvinkel, rorvinkel og bådfart og du ser ikke op på 'sejlet', fordi det er svært at se hvilken vinkel det står i. Du kører det hele meget mere på instrumenter."

americascup.com (se live-tv)

Motor
content-loader
content-loader
content-loader