Gå til hoved-indhold
Jens Dolmer var bådkaptajn på Ericsson 4, der tog en 4. plads i Volvo Ocean Race i 2009. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Jens Dolmer var bådkaptajn på Ericsson 4, der tog en 4. plads i Volvo Ocean Race i 2009. Foto: Troels Lykke

Fra landmand til prof-sejler med 41 knob

Vi var til foredrag hos North Sails med Volvo-sejler Jens Dolmer, der tager sejladsen igen. Han takkede dog nej til det store Groupama team.

Af Troels Lykke |

For nylig annoncerede Groupama deres Volvo Ocean Racing Team på www.volvooceanrace.org i øvrigt med flere nordiske sejlere - her kunne 41-årige Jens Dolmer være med, men han takkede nej og satser i stedet på et andet Volvo Ocean Race-projekt.

Det fortalte han i går i Allerød til minbaad.dk, da vi var til åbent hus hos North Sails, hvor op mod 200 besøgende kom forbi, blandt andet for at høre Jens Dolmer, men også for at høre om sejldesign samt at gennemgå diverse sejltyper på det kæmpe sejlloft.

Jens Dolmer, der sejlede med på Ericsson 4 i 2008/2009, tror at 6-8 både vil være klar på startlinjen, når der er inport race i Alicante 29. oktober 2011.

Men lige nu er der kun fire officielle tilmeldinger: Amerikanske Puma, franske Groupama, Abu Dhabi Ocean Racing og newzealandske Camper.

Dolmer fra Nykøbing, regner selv vil være med på et hold og han har en mundtlig aftale med et hold i Volvo Ocean Race, uden han i øvrigt vil komme nærmere ind på det, overfor minbaad.dk.

Bekking og Atlantisk dyst

I år skal han igen sejle med Bouwe Bekking, som han har et godt samarbejde med i dag på diverse både. Det bliver nok også til en Transatlantisk sejlads i juli med en amerikansk sejler, derefter kommer det for alvor til at handle om Volvo Ocean Race.

Foredraget hos North Sails søndag 12. december startede med at Jens Dolmer fortalte at han var uddannet landmand og havde eget landbrug, men nu havde han været prof-sejler i 10 år i America's Cup og Volvo Ocean Race.

"Du skal skippe dit job hvis du vil være prof-sejler, der er ikke noget kompromis, du skal være klar hvis der bliver ringet," sagde Jens Dolmer til forsamlingen.

Seriøs test

Han fortalte hvordan Ericsson Racing Team havde forberedt sig på Lanzarote gennem mange måneder med seks timers bådtest, hvordan den ene båd var en hurtig basebåd og den anden var udviklingsbåd. Der blev testet med 100 meters afstand.

"Vi vidste at vi kunne finde halvanden knob mere på læns eller halvvind men ikke på kryds," sagde Jens Dolmer. Og det gjorde Ericsson-bådene der havde mere fylde i forskibet.

Jens Dolmer har været hos virksomheder og sejlklubber og holdt foredrag, han har fem-seks typer foredrag og vi følte det var interessant og medrivende. Vi hørte om en utæt båd, mødet med en hval og vagter og om at holdets topfart var 41 knob. Fem ud af seks stjerner til Dolmer for et godt foredrag.

Det bedste citat var da han sagde om sejlturen fra Marstrand til Stockholm:

"Det var 20-30 knobs sejlads, stille og roligt."

Video: Dolmer var skuffet over 4. plads. Minbaad.dk interviewer i Stockholm.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader