Gå til hoved-indhold
Dan Ibsen sejler her i Kerteminde i 2009 med sin bror på en X-362 Sport. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Dan Ibsen sejler her i Kerteminde i 2009 med sin bror på en X-362 Sport. Foto: Troels Lykke

Derfor er Dan Ibsen solgt til tomands-sejlads

Unionens generalsekretær er fast deltager i Classic Fyn Rundt fra Kerteminde, med sin bror, som han en gang smed i vandet i en grundstødning. Læs interview om en sejladsform, der vinder frem.

Af Troels Lykke |

Trætheden meldte sig i flere omgange, da Dansk Sejlunions generalsekretær  sejlede Classic Fyn Rundt fra Kerteminde i let, opslidende vind og modstrøm i Lillebælt for to år siden.

Om bord på kapsejladsbåden X-362 Sport ”X dream” var nemlig kun Dan Ibsens et år ældre bror, Allan. Båden sejles normalt af syv personer, så der var nok at gøre på den 138 sømil lange tur. En stor del af bådene udgik, da vinden i perioder var for svag. Det kræver en

Dan Ibsen, hvorfor vil du sejle med kun to mand på en båd?

Han smiler på sit kontor i ”betonbunkeren” Idrættens Hus i Brøndby. Det er Børsen weekend, der er på besøg.

”Sejladsen kan man gøre med en af sine bedste venner, og man slipper for at skaffe en masse travle gaster. Men det er udfordringen, der er spændende; man skal disponere sin indsats så man holder hele vejen rundt. Du får prøvet dig selv af selv med at styre, spilersætning, vendinger og når sejlene skal hales hjem og slækkes konstant."

"Samtidig skal vi navigere og tilrettelægge taktikken. Det var for eksempel svært i Lillebælt i år (2008), for fredag aften var der modstrøm og meget let vind. Det tog os seks timer at komme igennem. Vi måtte ligge midt ude i Lillebælt mellem broerne, hvor der var mest vind, men også mest modstrøm,” siger Dan Ibsen, der må betegnes som en temmelig habil sejler, eftersom han var til OL i 1976 i Kingston i 470-jolle.

Ramte sten 

Et år ramte generalsekretæren en sten ved Langeland, så han brækkede sin tommelfinger og broderen strøg i vandet. Men i år kørte det bare for brødrene.

For efter Lillebælt lykkedes det Ibsen-brødrene, at stikke afgørende fra deres modstandere, så de først senere tæt på Svendborg Sund blev indhentet igen af den 20 fod større båd, X-562 samt en X-43, der begge også blev sejlet af kun to personer, skriver Børsen Weekend.

Sidste år blev der sejlet der tomandssejlads rundt om Samsø, Anholt og Fyn. Det var Watski Two Star-sejladsen rundt om Anholt, der var den første herhjemme i 2006, arrangeret af Helsingør Amatør Sejlklub og Kongelig Dansk Yachtklub.

Sejladsen kommer fra Norge til KDY

Sejladstypen har i mange år fungeret i Norge. Og det var netop derfor, at ideen blev ført videre til Kongelig Dansk Yachtklub.

”En af mine norske venner fortalte om tomandssejladsens succes i Norge, så derfor foreslog jeg min egen klub KDY, at de kunne lave en lignende koncept herhjemme. KDY og Helsingør greb heldigvis straks stafetten til glæde for mange danske sejlere. Det glæder jeg mig personligt meget over,” smiler Dan Ibsen venligt til Børsen Weekends udsendte.

Hvorfor er tomandssejlads er i fremgang?

”Folk trænger til noget andet end det de har prøvet før. Og så tror jeg det er vigtigt, at sejlklubberne prøver andre koncepter af, de fleste vil gerne prøve noget nyt, samtidig skal det sociale indgå, som der er i Watski Two Star, hvor sejladsen sluttes af med en fest,” siger Dan Ibsen.

Han kan dog glæde sig over, at der i dag er næsten 63.000 medlemmer af Sejlunions 280 klubber, hvor tallet i midten af 90’erne var nede på under 58.000 medlemmer.

Tursejlads i Commander 31 

Generalsekretæren sejler i øvrigt også tursejlads i sin danske Commander 31 fra 1972. Sejlbåden, der ligger i Rungsted, er til salg. Dan Ibsen og konen Ester gerne vil prøve en lidt større og mere luksuriøs båd.

Kilde: Børsen Weekend

Tomandssejladser i Danmark:

www.fynrundt.dk, www.aarhus2star.dk, www.watski2star.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader