Gå til hoved-indhold
Michael Richelsen med ´Alinghi 5' i baggrunden i Valencia. Katamaranens buede sværd hjælper i øvrigt båden op af vandet. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Michael Richelsen med ´Alinghi 5' i baggrunden i Valencia. Katamaranens buede sværd hjælper i øvrigt båden op af vandet. Foto: Troels Lykke

Richelsens fortæller om vingesejlet - de ikke har

Alinghi opdagede for sent at BMW Óracle kom med vingesejl. "Vi gik fra skal, skal ikke, til kan, kan ikke," fortæller designer Michael Richelsen til minbaad.dk i et eksklusivt interview.

Af Troels Lykke |

Civilingiør Michael Richelsen og Alinghi ønskede også et vingesejl, der rager 68 meter op, men de kunne ikke nå at bygge et, da først modstanderen spillede ud med det lynhurtige, hårde sejl.

Det er jo ikke nyt med vingesejl, man kender det fra C-klasse katamaranerne, hvor de især er effektive i hård luft, forklarer Michael Richelsen, der er leder af VPP-kontoret hos Alinghi, hvor han har 5 mand ansat.

VPP afdelingens opgave er at Alinghis centrale enhed i hvor hurtigt Alinghi kan sejle. Og Michael Richelsen, der er uddannet fra DTU i Kgs. Lyngby, har også selv sat et computerprogram op, hvilket er en af hans helt store styrker, som også hans arbejdsgiver North Sails world wide får glæde af.

Flyver lavere

Alinghi er smallere end BMW Oracles 'USA', derfor krænger Alinghi hurtigere og flyver 'lavere' end 'USA', der har et større oprettende moment.

'Alinghi 5' har dog vandtanke til at holde båden på benene, så man under sejladsen forleden.

Så vidt minbaad.dk er oplyst, så er vandet i tankene målt ind i bådens samlede vægt.

"Hvis vi kæntrer så ødelægges vores katamaran og masten også, det vil jeg tro, men vi har ikke været tæt på at kæntre," siger Richelsen, der selv har sejlet på 'Alinghi 5'.

Helt stille under sejlads

Man mærker ikke at man sejler stærkt fordi katamaranen er 90 fod.

"Der er helt stille om bord, vi visler bare afsted og i vendingerne går vi aldrig i stå, vi går ned omkring syv knob," siger Richelsen om at en sejlklar 'Alinghi 5', som vi gætter på står i et par hundrede millioner kroner, da der er utroligt meget udviklingsarbejde og forskning i.

Om det eftertragtede vingesejl, der har vist sig lynhurtig, siger han:

"Der er mindre modstand med vingen end med en mast og man kan lettere flade sejlet ud i forhold til et konventionelt sejl (3 DL North Sails, bruger Alinghi, red.). Vingesejlet gør også, at 'USA' kan gå højere, så vi skal ikke ligge til luv for dem i en start, så vi luffes ud over linjen."

Åbenlys spionage

Alinghi har stor viden om BMW Oracle vingesejl, da spionagen er foregået helt åbenlyst på vandet, da det denne gang er lovligt. BMW Oracle Racing kom dog alt for tæt på Alinghis båd i Valencia, da de tættere på end Alinghis følgebåde, forklarer Richelsen.

"Vi har en ide om deres krydsvinkler og hastighed, det kan vi måle," siger danskeren til minbaad.dk, da vi besøgte ham på Alinghis base i torsdags.

Om hvorfor Alinghi ikke byggede vingesejlet siger han:

"Vi talte om skal, skal ikke og så blev det til kan, kan ikke. Vi kunne ikke nå det inden for tidsfristen, det ville tage 9-12 måneder at bygge."

I dag sejles der måske igen i Valencia og taber Alinghi, så har de også tabt design-ræset, som America's Cup er særligt kendt for.

Før starten vurderede Richelsen, at der var fifty-fifty hvem som vinder den 33. Cup. Så godt ser det ikke længere ud for de forsvarende America's Cup-vindere.

Richelsen var også i Mellemøsten i tre måneder og arbejde. "Vinden var perfekt og stabil der," siger han om stedet, hvor BMW Oracle ikke ville sejle.

www.americascup.com

Motor
content-loader
content-loader
content-loader