Gå til hoved-indhold
J80 i Frederikshavn, hvor der er et par stykker. En Melges 24 halser efter i læen.Kapsejlads
J80 i Frederikshavn, hvor der er et par stykker. En Melges 24 halser efter i læen.

Krigen om kølbåds-sejlerne fortsætter

I denne uge fik vi en PR-artikel om CB66eren. Nu følger J80-klassen efter med vinklen: "J80 - vi vokser også".

Af Troels Lykke |

Formand for J80-klubben, Jens Kristian, skriver:

Med den seneste tids skriveri omkring dansk sejlsports fremtid, og hvilken båd man skal vælge har CB 66’eren været fremhævet som et ganske godt bud på fremtidens kølbåd i Danmark.

En J80’er adskiller sig på ganske få punkter fra de opstillede krav, men tilbyder så i stedet en international klasse med mere end 1300 både samt muligheden for tursejlads.

Indrømmet at sidstnævnte kræver en ikke komfortorienteret familie, men som så til gengæld kan glæde sig til at komme langt omkring, hurtigt.

Da båden helt mangler pantry må måltiderne enten indtages ved havnes grill alternativt på restaurant(det sidste er erfaringsmæssigt ganske let at overtale besætningen til). Toiletforholdene er som en Molich 10 Meter model Risvang (Pøs).

Punkterne der har været fremført for at pege på netop CB 66’eren har været følgende punkter:

1.            At finde en båd der er billig. Under 200.000 kr.

a.       En ny J80’er kan ikke findes til det beløb, men en god brugt kan. Der er ikke konstateret problemer med holdbarheden af båden, og ejerne passer generelt godt på deres både.

b.       2-3 år gamle både kan fås for omkring 300.000 inklusive trailer, og de fleste både har været tør-sejlet

c.  Man får typisk flere stel sejl med ved køb af brugt båd. Stel som oftest er i ganske god stand

2.  Skal kunne transporteres efter en alm. bil.

a. Den går ikke, der skal en bil som kan trække 2000 kg til en J80’er med trailer.

3. Skal kunne sættes i vandet fra et slæbested, og uden kran.

a. Den går heller ikke, der skal kran til, men de fleste havne råder over en kran som kan bruges uden certifikat

b. Med en erfaren besætning tager det 2 timer at rigge en J8o’er til, og med integreret løftestrop direkte over bådens tyngdepunkt er det det legende let. Så let at svenske sejlere i Saltsjøbaden ikke bundmaler, men løfter båden ud af vandet hver anden uge for en vask.

4. Ikke for dyr og svær at vedligeholde.

a. J80’eren er meget robust, hvor selv skot er lavet af glasfiber. Skrogene er injektionsstøbt med balsa, således at der hverken er luftbobler eller forkert hærdning af laminatet. Min nu 14 år gamle båd har hverken tegn på delaminering eller hairlines ved belastningsstederne.

b. Der er mange sejlklubber i hele verden som bruger J80’eren som skolebåd, da den er robust og med sit 4 meter cockpit let at håndtere

5. Skal kunne trække kølen op.

a. Hvorfor nu det ? J80’erens køl er udført med en dyb stub hvortil blykølen er fastboltet. Det er en meget stærk konstruktion som sikrer at det holder også i blæsevejr.

b. En J80’er er CE klasse B godkendt. Det er 4 meter bølger og 24 sekundmeter som den kan stå imod. Med lidt planlægning sker dette ikke på vej til Anholt, men båden kan holde til det.

6. Skal have asymmetrisk spiler. Det har de unge lært i Feva og 29’er.

a. J80’eren var en af de første med Gennakker og kulfiber bovspryd

b. Tilbagemeldingen fra vores senior sejlere med erfaring fra andre klaasebåde er at det er dejligt at slippe for en mand på fordækket for at bomme. Trækket i Genakker skødet kræver dog sin mand.

c. Sejlene er begrænset til 3, og man må kun købe et stel om året. Valg af sejlmager er frit, og alle de store sejllofter har rigtigt gode sejl der kan anskaffes til fornutige penge.

7. Have en besætning på to eller tre.

a. Da en J80’er har havhegn og klare regler for at besætningen skal blive inden for, så skal der flere til for at man kan gøre sig gældende. Der er en maksimal vægt for besætningen som normalt giver 4 mænd og lidt flere kvinder.

b.       Båden kan sejles singlehanded, men deltagelse i eksempel Watski2Star er ikke noget problem. I 2010 udgaven var der 3 både med, som klarede sig ganske godt mod kølbåde på 10 meters længde. Dette til trods for en uforholdsmæssigt stort DH mål.

c.       Ved danske klassemesterskaber sejlede jeg med mine 2 døtre, og vi havde ikke problemer med at håndtere båden i den ret friske vind. Konkurrencedygtig bliver man nok ikke med så let en besætning i 5-8 sekundmeter, men oversejlet er man heller ikke.

d.       Båden stiller ikke krav til besætningens hænge evner, og er blevet set sejlet af folk i 60’erne som ikke er af J. Lindhardtsen typen. Dette med godt resultat.

8. Skal også kunne bruges til Matchrace

a. Bestået, og kan endda udstyres med almindelig spiler hvis det skal være

9. Gerne en båd der allerede er flere af.

a. Flere end 20 i Danmark, International klasse som er vokset med mere end 100 både om året de sidste mange år

10.  Finde en båd nabolandene også har (flere af).

a. Der er en hel bro fyldt med dem i Saltsjøbaden i Stockholm. Rigtig mange på den svenske vestkyst også. Tyskerne har mange og BMW bruger dem dernede til matchrace med mere

b. Der er mange i Italien, Spanien, Frankrig og England. I USA er der også mange.

Sjov at sejle - ikke et minus

At båden så oveni er sjov er sejle ser vi som klasse ikke som et minus. Og jo, vi er ganske godt bevist om den selvforherligelse og bekræftelse i egne handlinger og beslutninger som den menneskelige natur ligger for dagen, men alligevel, og til trods, finder vi at båden er værd at fremhæve.

J80 klassen har på det sidste også fået medlemmer i Frederikshavn, hvor der nu er 2 både.

Syv flere end sidste år

Dette gør at der nu er 7 danske både flere end sidste år. Fordelingen er som følger:

Sønderborg/Åbenrå                    2 private og 2 sejlerskolebåde

Åbenrå                                      2 private

Hals                                          1 privat

Aarhus                                      9 (3 private, 2 i Hou maritime efterskole og 4 i matchracing Aarhus regi)

Frederikshavn                            2 private

Rungsted/Vallensbæk                8 (6 KDY’ere og 2 Private (den ene er pt i Newport/USA, klar til VM)

Det danske klassemesterskab i Hellerup havde deltagelse af 11 både, med 3 tyskere og en svensker som deltagere. Så også her kan klassen være med.

Hilsen

Jens Kristian, formand J80 klubben: http://j80.dk/

Motor
content-loader
content-loader
content-loader