Gå til hoved-indhold
Færgen skulle angiveligt have taget to til tre næsedyk i havet med høj fart.Kort Nyt
Færgen skulle angiveligt have taget to til tre næsedyk i havet med høj fart. Foto: Foto: Veolia Transport

Tuco-færge sejlede for stærkt i test

Den havarerede norske kulfiberfærge MS Sollifjell sejlede efter al sandsynlighed for hurtigt, hvilket fik store dele af det danskproducerede skrog til at rasle af. Færgen skulle angiveligt have taget to til tre næsedyk i havet med høj fart.

 

Af Troels Lykke |

"Hvis det stemmer, kan det forklare skaderne som man kan se på billederne. Båden må have sejlet med større fart end tilladt ud fra certifikaterne", siger Ulf Kristiansen fra Diab, der har leveret kernematerialet i kulfiberstøbningen, til Teknisk Ukeblad.

Færgen har et opslag på broen, der klart angiver, hvilken hastighed der må sejles med ved hvilke bølgehøjder, skriver Maritime Danmark.

"Båden er konstrueret til at tåle 1 G ved maksimal fart i rolig sø. Ved 0,5 til 2 meters bølger fordobles belastningen. Begrænsningerne i anvendelsen står på broen og kan ikke misforstås. Udsættes båden for hårdere medfart, end det der er konstrueret til, kan der opstå skader", siger administrerende direktør Bjørn Fjellhaugen i Båtservice Mandal, der har leveret båden til det norske rederi Veolia Transport.

Tuco frikendt foreløbig

På grund af skadernes udseende rettedes mistanken hurtigt mod danske Tuco Marine, men de foreløbige meldinger frikender den danske kulfibervirksomhed.

"Selv om Tuco mangler nogen erfaring med så store opgaver, så har de tilpas meget styr på processen, at det næppe er der fejlen ligger," siger Ulf Kristiansen fra Diab AS til Teknisk Ukeblad.

Kilde. Maritim Danmark

Motor
content-loader
content-loader
content-loader