Gå til hoved-indhold
Bådhåndteringen på Vallensbæk Havn sker med egen mobilkran på 50 tons. Der løftes både op til 20 tons og køres med både op til 10 tons. Se folk med hjelme på billedet.Havne
Bådhåndteringen på Vallensbæk Havn sker med egen mobilkran på 50 tons. Der løftes både op til 20 tons og køres med både op til 10 tons. Se folk med hjelme på billedet.

Hele havnen spærres nu af i Vallensbæk

Arbejdstilsynet har meddelt Vallensbæk Havn, at fortsat kørsel med mobilkran på havnen kræver effektiv afspærring.

 

Af Troels Lykke |

Havnechef for Vallensbæk Havn Tommy Nordfalk, forklarer:

Lokalplanen for Vallensbæk Havn fastslår, dels at kørevejene på havnen er veje i færdselslovens forstand, og dels at der er offentlig adgang til havnen, dvs for bådejere, klubmedlemmer, gæster til Biksen og restaurant Krabben, og for almindeligt publikum.

Den problemstilling har Arbejdstilsynet forholdt sig til. Arbejdstilsynet har meddelt os, at fortsat kørsel med mobilkran på havnen kræver ”effektiv afspærring”.

Effektiv afspærring betyder, at kun kranfolkene og bådejeren + hjælper må være tilstede indenfor kranens arbejdsområde.

Arbejdsområdet er de arealer kranen kører på + krøjediameteren, ca. 40 meter. Med andre ord: Hele havnen. Detaillerede informationer findes på Arbejdstilsynets hjemmeside.

Når kranen arbejder, må derfor ikke være andre til stede på havnen. Man kan sammenligne vores kranarbejde med en byggeplads, hvor der løftes betonelementer. Der er der heller ikke offentlig adgang.

Situationen har væsentlige konsekvenser for havnen, for bådejerne og for bådhåndteringen, både på kort og på langt sigt.

Nye regler

·         Ikke blot medarbejderne, men også bådejer + hjælper skal bære sikkerhedshjelm. Havnen har dem klar. Kig på billedet.

·         Båden skal være forsynet med to solide styreliner, minimum 8 meter lange, ubrudte – ikke sammenbundne – og uden gummikødben.

·         Der opsættes skilte med adgangsforbud ved krankørsel ved indgangen til havnen.

Foråret 2011 og frem

Det ligger fast at krankørsel, som vi kender det, ikke kan fortsætte. Det er samtidig urealistisk at forestille sig, at havnen er lukket i fx april og maj måned.

Hvordan der så skal håndteres både er p.t. er åbent spørgsmål. Bestyrelsen arbejder på højtryk med sagen. Der er mange både tekniske og praktiske løsninger i spil. Indtil videre er der kun to kriterier, der ligger fast:

·         Økonomien er udgangspunktet. Det skal være billigst muligt.

·         Fremtidssikring. Ingen hovsaløsninger.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader