Gå til hoved-indhold
I det helt flade vandt og 6-10 knobs vind oplevede vi problemer med en anelse for dybe indgange på især vores lette fok, skriver radich fra y3kKapsejlads
I det helt flade vandt og 6-10 knobs vind oplevede vi problemer med en anelse for dybe indgange på især vores lette fok, skriver Radich. Y3K ses her til læ.

Radich: Y3K manglede fart på Mallorca

Et sammenbrudt luftrum over Europa var blokering for transport hjem til Danmark fra fra PalmaVela-sejladsen, skriver Jesper Radich på sin seje blog. Læs og bliv klogere på store både med ubegrænsede budgetter.

Af Troels Lykke |

Et sammenbrudt luftrum over Europa, blev en effektiv blokering for både transport hjem til DK, generel planlægning og tid til ordenlig afslutning af mine rapporter fra PalmaVela på Mallorca, skriver Jesper Radich på sin blog www.jesperradich.dk

Nu sidder jeg dog trygt tilbage i DK, med kaffen klar og tid til et par afsluttende bemærkninger

Efterhånden som PalmaVela lakkede imod sin afslutning, stor det klar for os, at vi ombord på Y3K ikke havde den fornødne fart i “kassen” til at være med. Det kom til at påvirke vores taktik og humør, ikke mindst fordi vores egne forventninger for denne sæson og dette stævne var tårnhøje.

Vi afsluttede jo sæsonen 2009 med at vinde Voiles de St Tropez, og yderligere også den samlede årsrangliste i Wally klassen. Og med endnu en 4 plads på sidstedagen, blev PalmaVela noget af en koldstart.

Vores egne konklusioner peger som tidligere nævnt i retning af en ikke helt ideelt setup/design af vores fokke til de forhold, vi mødte i Palma bugten.

I det helt flade vandt og 6-10 knobs vind oplevede vi problemer med en anelse for dybe indgange på især vores lette fok.

Yderligere synes vi heller ikke at være i stand til at når helt samme fordel ned ad bakke, som vores større spilere en modstanderne ellers skulle give – og som vi vel at mærke betaler for i kraft af højere IRC rating.

Inden vores næste stævne i Porto Fino om et par uger, har vi derfor besluttet at tage båden ud af vandet, for “bare lige at tjekke”, at der ikke er noget basalt galt med bunden, herunder kølfinne, trimtap, rorblad og fittings.

Samtidig giver det os mulighed for at lave en lazer alignment over køl, ror og mastetop, for at tjekke at de nu også er 100% på samme akse.

Alt sammen lidt af at projekt når det er en 100 fods båd på 59 tons man har i hænderne, men ikke desto mindre præcist lige så vigtigt som på enhver anden kapsejladsbåd, skriver Jesper Radich, tidligere America's Cup-rorsmand.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader