Gå til hoved-indhold
Påhængsmotorer skal vedligeholdes bedre, lyder opfordringen fra Gnisten Marine i Svendborg.Udstyr
Påhængsmotorer skal vedligeholdes bedre, lyder opfordringen fra Gnisten Marine i Svendborg.

Motorsejlerne sjusker med forberedelser

Det siger Gnisten Marine i Svendborg. Et firma der mener at halvdelen af motorsejlerne i virkeligheden ikke er klædt på til sæsonen.

Af Troels Lykke |

Gnisten Marine er en af Danmarks førende forhandlere af motorbåde, der de seneste år har solgt 150 nye og brugt både om året.

Gnisten Marine vedligeholder samtidig både og motorer for kunderne og det sidste skal man ikke tage for løst på.

”Motoren skal skilles ad drevet skal tages af og der skal smøres med vandfast molekylefedt ellers kan der opstå frostsprængning, samtidig skal motoren køres igennem med konserveringsvæske. Faktisk er det op mod halvdelen af motorbådssejlerne ikke gør det. En motor kan ikke slides op på at sejle, men motoren kan tære op på et par vintre,” forklarer 40-årige Timmi Christensen.

Fire blev fyret

Ejerne Timmi Christensen og Michael Christensen blev i 2007 kåret, som verdens andenstørste importør af amerikanske Monterey både, men sidste år faldt salget til kun 70 både og fire ansatte blev fyret, så der i dag kun er otte ansatte.

Svendborg-forhandleren er dog stadig i en sværvægtsklasse herhjemme, hvor de primært sælger til en kundekreds, der typisk er på mellem 40 og 60 år.

Gnisten Marine har ud over Monterey-bådene specialiseret sig i polske flybrigde og hardtop motorbåde Galeon og norske motorbåde af mærket Askeladden.

Derudover forhandles de indenbords Volvo Penta eller udenbords Suzuki-motorer.

www.gnistenmarine.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader