Gå til hoved-indhold
Sidste år blev de Nordiske mesterskaber holdt i Marstrand hvor 60 både stillede til start, herunder 5 fra Danmark.Kapsejlads
Sidste år blev de Nordiske mesterskaber holdt i Marstrand hvor 60 både stillede til start, herunder 5 fra Danmark.

Albin Express - kapsejler til under 100.000 kr.

Horsens Sejlklub holder kombineret dansk og nordisk mesterskab for Albin Express, der trodser tiden med fremgang. Få her en grundig forklaring på hvorfor bådtypen er cool.

 

Af Troels Lykke |

I år blev klassen blåstemplet af Dansk Sejlunion som en ”rigtig” klasse med eget mesterskab, og allerede næste år er Danmark vært for de nordiske mesterskaber for Expresserne.

”Expressen har altid været kæmpe stor i Sverige, og rigtig mange af de bedste kølbådssejlere derovre er enten nuværende eller tidligere Express-sejlere.  Klassens kapsejladsaktive både kan i Sverige tælles i hundreder” siger formanden for Expressklub Danmark Søren Juel.

Han fortsætter:

”Norge er også ved at komme godt med. Alene i Oslofjorden er der 30-40 aktive Expresser, og på vestkysten et tilsvarende antal, så de har efterhånden nået et rigtig højt niveau der også”.

Herhjemme er der ligeledes røre i klassen, der lige har erhvervet rettighed til at afholde DS-Danmarksmesterskaber, og til DM-stævnet i august var der 17 både på linjen.

”Vi tror og håber på endnu flere Danske både næste år. Båden kan erhverves til meget rimelige penge, og man er fuldt kampklar for under 100.000 kr. så de fleste kan være med” fortæller Søren Juel om Expressen.

30-35 både fra 4 nationer

Sidste år blev de Nordiske mesterskaber holdt i Marstrand hvor 60 både stillede til start, herunder 5 fra Danmark. Helt så mange forventes ikke til Horsens, men mindre kan også gøre det:

”Vi satser på, at vi kan få mellem 30 og 35 både på startlinjen” siger stævneleder Morten Stoy fra Horsens Sejlklub.

”Udover de nordiske både satser vi også meget på at få deltagelse af tyske Expresser, hvor klassen også er i vækst” fortsætter Morten Stoy og henviser til, at Expresserne har bidt sig fast som klasse ved Kielerugen med 15-20 deltagere de sidste 3 år.

Den svenske forbindelse

”At vi får værtskabet for de nordiske mesterskaber viser, at den danske Expressklasse efterhånden bliver taget alvorligt også i Sverige. Der er ingen tvivl om, at de bedste svenske besætninger fortsat er foran os, men hullet bliver mindre og mindre, så hvem ved om det denne gang lykkes at skovlen under svenskerne” siger Kim Lago fra Horsens Sejlklub, der blev bedst placerede dansker med en 11. plads ved mesterskaberne i Marstrand, godt hjulpet på vej af en erfaren, svensk besætning.

Det er blandt andet kontakten til denne besætning, der har medført at mesterskaberne er havnet i Horsens i 2011.

”Svenskerne er meget interesseret i at få udbredt klassen også i Danmark, og da de spurgte om vi var interesseret i at få NM til Horsens, var vi ikke i tvivl om at vi ville sige ja – selvfølgelig under forudsætning af at den danske Expressklub var med på ideen, hvilket de heldigvis var” slutter Kim Lago.

Både nye og gamle både kan være med

Den vigtigste årsag til, at Expressklassen er relativ billig er, at de gamle både er lige så hurtige som de nye.

”Indtil år 2000 var de eneste Expresser på markedet dem der blev lavet i perioden fra ca. 1980 til 1985. Da der i år 2000 blev sat gang i produktionen af nye både var man meget spændt på at se, om de var meget hurtigere end de gamle, hvilket dog viste sig ikke at være tilfældet” fortæller Søren Juel fra Express Klub Danmark.

Den båd som Michael Collberg vandt årets svenske og nordiske mesterskab er således ”gammel”, ligesom størstedelen af de både der endte i top ti til mesterskaberne.

Forlænget weekend i Horsens

Stævnet afvikles over tre dage med races fredag, lørdag og søndag. Sejladsområdet er Horsens Fjord, og i Horsens glæder man sig til stævnet:

”Vi havde besøg af Expresserne for 2 år siden og er helt klar til at tage i mod igen” siger stævneleder Morten Stoy.

”Om det bliver et stævne med flere klasser eller vi ”nøjes” med Expresserne ligger ikke helt fast, men uanset hvad vil vi lægge os i selen for at afvikle et godt arrangement såvel på vandet som på landet. Vores havnestruktur gør, at vi kan afvikle stævnerne med stor nærhed mellem sejladsområdet, teltplads og stævneområdet, hvilket sejlerne plejer at sætte stor pris på” slutter stævnelederen.

Sejladserne kan følges fra molen ved Horsens Lystbådehavn, og resultater bliver løbende opdateret på www.horsens-sejlklub.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader