Verdens stærkeste prof-klasse lever godt
Det siger Mikkel Røssberg om TP52eren man kan købe brugt for 10 mio. kroner. Det koster årligt 6-7 mio. kroner at drive et fuldtidsprof-hold. I næste uge sejler Røssberg VM i klassen.
RC44 klassen slår ikke den mere professionelle TP52 klasse ihjel. Det vurderer Mikkel Røssberg overfor minbaad.dk.
"Den lever i bedste velgående, der er lige så mange både, som der har været de sidste tre år, omkring 11-12 stykker og de sejler 6-7 stævner om året," siger Røssberg, der sejler med portugisiske Bigamist, der dog har sprunget stævnet over på Sardinien i disse dage.
"Jeg tager til Valencia på onsdag og så skal vi træne i fire dage op til VM," siger den tidligere America's Cup-sejler for Desafio Espaniol.
TP52 klassen domineres af Team New Zealand, der er en af holdene der kan smide 6-7 mio. kroner årligt for at drive holdet med 13 sejlere plus landhold.
"TP52 klassen er fuldprofessionel, der er ingen begrænsninger i antal prof-sejlere og du har indflydelse på designet af båden, modsat RC44, der er en one design-båd. Men det at du kan skabe din egen hurtige TP52er tiltrækker rigmænd, som der er mange i klassen. Og de vil have en real leage, som TP52eren kan levere," siger Røssberg.
Han er i øvrigt irriteret over at cuppen nu skal foregå i flerskrog. Mere om det senere.
Sardinia Trophy, foreløbig stilling i TP52 Serie
Day 3
1. Matador (ARG), 2+8+2+1+5+1+1,5= 20,5 points
2. Synergy (RUS), 6+5+3+4+1+5+7,5= 31,5
3. Quantum Racing (USA), 9+3+7+2+6+4+3= 34
4. Emirates Team New Zealand (NZL), 8+2+1+10+2+3+9= 35
5. Audi A1 powered by ALL4ONE (FRA/GER), 5+1+5+6+3+11(DNF)+6= 37
6. TeamOrigin (GBR), 7+4+4+8+4+2+10,5= 39,5
7. Bribón (ESP), 1+9+8+3+8+3(RDG)+8(RDG)= 40
8. Artemis (SWE), 3+6+10+5+9+8+4,5= 45,5
9. Cristabella (GBR), 4+10+6+9+7+6+12= 54
10. Luna Rossa (ITA), 10+7+9+7+10+7+13,5= 63,5