X-Yachts bygger ny Xp 44 til IRC-regel
X-Yachts, der i weekenden har flydende bådudstilling med bl.a. den nye XC 38, kommer snart med en helt ny model Xp 44 Performance Cruiser-Racer med kulfiber-bovspryd. Båden afløser den 2,2 ton tungere X-43.
Af Troels Lykke |
X-Yachts lover at den nye Xp 44 performance cruiser-racer bliver noget af det mest tjekkede og innovative design, som længe er kommet fra Haderslev.
Også vægten bliver reduceret kraftigt, faktisk med 2,2 ton i forhold til X-43, som Xp 44 afløser. Den nye båd vil også have en signifikant højere stabilitet, lover X-Yachts i dag overfor pressen.
Xp 44 bliver meget konkurrencedygtig i både IRC og ORC , mens DH-reglen ikke nævnes med et ord.
I kølkonstruktionen vil indgå kulfiber og andet materiale, der vil øge styrken og stivheden i konstruktionen.
Lettere skrog
Skroget bliver også lettere og stivere med en ny type epoxy E-Glass, der produceres med en vakuum infusions-metode. Xp 44 kommer til at veje 8,6 ton.
X-Yachts kommer nu også med bovspryd på deres nye model. Bovsprydet bliver i kulfiber.
Du kan høre mere om bådtypen, når der er åbent hus i denne weekend i Haderslev hos X-Yachts.
Xp 44 DIMENSIONER (foreløbig)
Skroglængde: 13.29 m
Vandlinje: 11.89 m
Bredde: 4.07 m
Dybgang standard: 2.30 m
Dybgang kapsejlads: 2.65 m
Køl standard vægt: 3,850 kg
Vægt i alt i let udgave: 8,650 kg