CE-mærkning - for din egen skyld
Danske bådforhandlere bliver oftere og oftere kontaktet af bådejere, der ønsker at omsætte brugte fartøjer, der ikke er CE-mærkede og det er problematisk, fortæller Danboat og Forsikring & Pension.
I forbindelse med åbning af bådudstillingen ”Både i Bella” i Bella Center søsætter Danboat og Forsikring & Pension en informationskampagne
for at sætte fokus på CE-mærkning af lystbåde i Danmark.
Baggrunden for informationskampagnen er, at danske bådforhandlere og bådmæglere oftere og oftere bliver kontaktet af bådejere, der ønsker at omsætte brugte fartøjer, der ikke er CE-mærkede.
At et lystfartøj ikke er CE-mærket betyder, at det er ulovligt at omsætte
– altså at sælge eller give i bytte.
Farligt at søge egen lykke
Problemet omkring manglende CE-mærkning er opstået, fordi private bådkøbere over årene i stadig højere grad har valgt, at ”søge sin egen lykke” gennem private køb af lystfartøjer, fx fra USA, uden at sikre sig, at fartøjerne opfyldte gældende EU-regler, bl.a. kravet om CE-mærkning.
Danboats medlemmer kan naturligvis ikke medvirke til omsætning af lystfartøjer, der er ulovlige.
Desuden kan der opstå problemer med at få udbetalt erstatning fra forsikringen, hvis der er sket skade på en båd, som burde være CE-mærket, men ikke er det og ikke opfylder kravene.
Derfor har Danboat og Forsikring & Pension besluttet sammen at gennemføre denne informationskampagne.
Yderligere information om informationskampagnen kan fås ved henvendelse til
Danboats sekretariat, tlf. 70 22 81 50 eller på mail: sb@danboat.com