Gå til hoved-indhold
Kort Nyt

Wow - Wally med vinge

WOW står for Wally Omer Wingsail, udviklet af Wally’s chefdesigner Luca Bassani. Det er nemt at betjene og båden bliver 10-12 pct. hurtigere og går op til 10 grader højere til vinden. Jacob Johannsen har undersøgt sagen.

 

Af Jakob Johannsen |

Man kunne fristes til at tro, at de italienske superbåde Wally og deres konstruktør Luca Bassani har kigget på America’s Cup vinderen BMW Oracle trimaranen og dens enorme vingemast, der overlegent vandt det 33. America’s Cup i februar i år.

Men sandheden er, at Bassani har arbejdet med at udvikle sit vingesejl – WOW – gennem ti år.

At han så vælger at lancere sin idé, før den er afprøvet på vandet, og flere måneder før generalprøven, kan muligvis hænge sammen med sejlvingens succes til AC-sejladserne.

Det er ifølge Bassani et forsøg på at gøre sejlads med sejl helt enkel, ukompliceret og uden brug af mange kræfter.

Samtidig har Bassani og hans folk regnet ud bl.a. ved forsøg med mindre modeller, at en sådan sejlvinge med det samme sejlareal, som en konventionel rig med fok og storsejl, kan få den samme båd til at sejle som 10-12 % hurtigere og op til 10 grader tættere til vinden på krydset, skriver det franske sejlblad Voiles et Voiliers.

Båden er en 100 fods Wally, men i stedet for den traditionelle rig med stag, vant, storsejl og fok, så er det samme sejlareal fordelt som en vinge mellem to bomme i top og bund med nogle store gennemgående sejlpinde hele vejen op.

Ustaget mast

Masten er ustaget, d.v.s. at hele belastningen ligger i skrog og dæk, som naturligvis er ekstraforstærket kulfiber.

Vinden passerer derfor hen over sejlets to overflader uden at blive forstyrret af masten (som er inde i vingen) og stagene, som ikke er der.

Det giver et fuldstændig ubrudt wind flow hen over sejlet uanset hvor vinden kommer fra. (Se Luca Bassani’s tegning).

Kan hales af et barn

Ved at placere en del af sejlarealet foran masten, bliver betjeningen af sejlet meget let, så det næsten kan hales af et barn.

På både topbom og den almindelige bom er vingesejlet forsynet med to udhal (et i hver ende), som man trimmer på, når vindens facon skal ændres.

Der er utrolig mange interessante aspekter i det nye sejl – som grundlæggende ligner sejlet på en kinesisk junke .

Personligt kan jeg ikke selv forstå, hvordan båden kan sejle forlæns med vinden agten for tværs, når sejlet er slækket helt foran centerlinjen. Men det må komme an på en prøve.

Reb halverer sejlareal

Til gengæld synes jeg, at det er tankevækkende, at konstruktøren kun har fundet det nødvendigt at forsyne sejlet med ét reb, som næsten halverer sejlarealet. 

Det tyder på, at båden med en sådan vinge, ikke er særlig følsom overfor hvor meget det blæser.

Når vinden frisker falder det agterste del af toppen ud i læen, mens sejlet trækker 100% når vinden løjer. Først når det virkelig blæser, bliver det nødvendigt at formindske sejlarealet, ved at hale hele sejlet inklusiv top bommen længere ned af masten.

Det bliver virkelig interessant at se, hvor mange sejlbåde, der sejler rundt om sådan et sejl om ti eller femten år.  Eller om det kun bliver ved en enkelt Wally, som måske kommer på museum. 

Sådan ser sejlet ud sammenlignet med almindelig sejlføring.

Lucca Bassani er manden bag det nye sejl.

Hvis du læser fransk kan du læse mere om WOW-sejlet her

Motor
content-loader
content-loader
content-loader