Gå til hoved-indhold
Hallberg-Rassy 372 var tunet med alt i udstyr så som nedsænkbar bovpropel og formstabile EPEX sejl og en genakker fra Elvstrøm Sails. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Hallberg-Rassy 372 var tunet med alt i udstyr så som nedsænkbar bovpropel og formstabile EPEX sejl og en genakker fra Elvstrøm Sails. Foto: Troels Lykke

Hallberg Rassy på 22. plads overalt

Jesper Bank tog 37. plads overalt i Palby Fyn Cup, mens tre ScanKap 99ere tog de tre første pladser efter DH. Læs beretning fra Bo Hold, der sejlede en familiecruser, Hallberg Rassy 372, der slog 68 X-Yachts. Send gerne historier fra hårdtvejrssejladsen.

Af Troels Lykke |

Efter den netop overståede Palby Fyn Cup, som blev afviklet i en god og kraftig vind med byger på  20 m/s, fortæller resultatlisten sit klare svar, at svenske Hallberg-Rassy bør bygge racerbåde. Det mener importøren Bo Hold.

En Hallberg-Rassy 372, som skulle kæmpe mod de ca. 350 andre startende både, deltog nemlig i dette års Palby Fyn Cup, og resultatet blev en 22. plads overalt efter DH.

"Placeringen kan betragtes som godkendt, når man ser, at ud af 69 startende X-yachts var kun én båd hurtigere efter DH," siger Bo Hold.

Bo Hold fra MarineParken i Fredericia, som forhandler Hallberg-Rassy i Danmark, fortæller videre:

Vi lånte båden ”Rassker” af Magnus Rassy, som fortalte os, at hvis det bare blæste over 6 m/s, så skulle vi ikke være bange for, at den ikke sejlede godt, og han fik ret. Efter en god start var vi første båd fra vores løb gennem Lillebælt.

Ved Fænø blev vi, ligesom alle andre, ramt af en kraftig tordenbyge med vindstød på over 20 m/s.

Derfor satte vi 2 reb i storsejlet og fik den store og stabile båd til at sejle med op til 12 knob ned igennem skaren af racerbåde, der fløj til højre og venstre, imens de kæmpede med at redde rig og sejl.

Da det var mest kritisk, slog vi den store sprayhood op på det faste vindspejl, og skipper gik ned og varmede en omgang god pølseret.

Naturligvis gik der race i det. Man kan jo ikke samle en god besætning uden at satse lidt, så da en XC 45 om natten  indhentede os ved Langeland blev genakkeren sat og med 10-11 knob blev X-yachten sat på plads.

Det er fedt, at man nu kan bruge en luksus turbåd med 170 liter diesel og 100 liter vand ombord, og sejle lige op på kryds med performancebåde med 8 mand på siden.

Rassker er lige nu på vej tilbage til værftet, så det blev en Fyn Rundt på over 600 sømil. Uden så meget som en bøjet sjækkel, fortæller Bo Hold. 

Se overaltlisten efter DH her 

Bo Hold, tv. og Morten Nielsen th. i hvid skjorte forbereder sig til sejladsen med et glas Amarone.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader