Gå til hoved-indhold
Bavaria 40 Sport bruges tillige i World Matchracing Tour i Sydtyskland.Kapsejlads
Bavaria 40 Sport bruges tillige i World Matchracing Tour i Sydtyskland.

Bavaria 40 Sport: Måske verdens bedste efter IRC

Bavaria Cruiser 40 kan opgraderes til en Sport 40 model. Den testede vi i Italien og hun er langt mere levende. Kim Petersen og Soren Hansen fra Elvstrom Sails sejlede senere fra bl.a. First 35, 45 og Dehler 45 i Kroatien. Interview.

Af Troels Lykke |

En Sport 40 koster med racingpakke 1,39 mio. kroner uden Elvstrøm Sails Epex, mens en Cruiser 40 med almindelige sejl på koster 1,14 mio. kroner, oplyser importør Floor Marine i Egå.

I sportsmodellen får du til gengæld masser af ekstra fart i en 460 kilo lettere båd, der er designet og optimeret af det, i sejlsportskredse, verdensberømte Farr Yacht Design.

Sejlede fra Dehler 44

Bavaria Sport 40 har allerede været i kamp i Kornati Cup i Kroatien, hvor over 100 både deltog. Båden vandt overalt med to danske gaster om bord, Søren Hansen og Kim Petersen fra Elvstrøm Sails i Aabenraa.

Under stævnet, hvor det blæste mellem 3 om 10 m/sek. gik båden syv knob på kryds og 35 grader til vinden, forklarer Kim Petersen til BådNyt.

-Sport 40 var stævnets overraskelse, alle talte om turbåden, der var opgraderet til også at være en racingbåd. Vi var også overrasket, men faktum er, at vi gik højt til vinden og stærkt. I fem ud af syv sejladser sejlede vi fra en spritny Dehler 45, mens vi også sejlede fra både som First 35, First 45 og J/109, siger Kim Petersen, der var taktiker om bord.

Om at styre båden siger han:

-Det føles som om den gik godt på alle kurser, man skal dog lige vænne sig til roret, hvor styringen er meget kontant og direkte. Hvis ikke man styrer præcist mister man hurtigt farten, især hvis der ikke er meget vind, for vi sejler jo kun med en fok, der ikke er så stor, siger Kim Petersen, der også sejler med Jesper Bank til dagligt på en First 40.

Verdens hurtigste efter IRC

Bavaria Sport 40 bliver næsten umulig at slå efter IRC og ORCi, mener han.

-Den har et super godt mål, jeg tror faktisk ikke at nogle 40 fods både kan slå den på IRC.

Han slår fast at båden ikke nu skal forstås som en rendyrket racer.

-Det er en cruiser-racer og spillet til tyskerskødningen sidder fx bagved storsejlstrimmeren som ikke kan kigge frem, når han justerer storsejlet, men generelt vil jeg sige, at bådens fart virkelig overraskede os, siger Kim Petersen.

Bavaria Sport 40 er en vellykket opgradering af Cruiser 40, hvor det er lykkedes Bavaria Yachtbau og Farr Yacht Design, at bevise at deres både faktisk sejler godt og med et suverænt godt handicap-mål.

Stivere og lettere skrog

 -Bavaria-bådene har i dag et 30 procent stivere skrog end den gamle linje fra 2009. I dag har Bavaria-skrogene et større distancemateriale i en sandwich-samling fra 15 til 20 millimeter og alt det gør skroget stivere, men også 170 kilo lettere på en Bavaria Sport 40, det siger teknisk konsulent for Bavaria Yachtbau Peter Meyer til BådNyt.

Han fortællere videre, at fordi skroget er ekstra stift, så slipper man for, at stabilisere skroget indvendigt med hylder flere steder om læ.

Se hele artiklen i BaadNyt.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader