Gå til hoved-indhold
Telefonica bruger North Sails 3Di, designet af Henrik Søderlund. Foto: Ian Roman/VORUdstyr
Telefonica bruger North Sails 3Di, designet af Henrik Søderlund. Foto: Ian Roman/VOR

VO 70ere bruger North Sails 3Di

Hemmeligheden ved de kostbare North 3Di er, at sejldugen er bygget op med tråde, der er delt op i 3.000 til 12.000 fibre, der får lim så sejlet ikke kan strække sig. Kun 1.000 3Di-sejl er der bygget.

Af Troels Lykke |

Grålige sejl med usædvanlige egenskaber bliver i stigende grad hevet til tops på superyachter og kapsejlere over hele kloden. Sejlene er såkaldte 3Di-sejl fra North Sails.

Til dato er der produceret omkring 1.000 sejl, selvom teknologien stadig er under udvikling. Det skriver Ingeniøren.

I år sejler fem ud af seks både i Volvo Ocean Race med 3Di-sejl, og meldingen fra holdene er, at sejlene er så stabile, at væsentligt mere af vindens kraft bliver omsat til fremdrift. Samtidig er sejlene både lettere og stærkere end tidligere sejl.

»Sejlene fik deres rigtige dåb i Barcelona World Race sidste år, hvor vinderne sejlede med 3Di-sejl. Efter en tur Jorden rundt mente de, at sejlene sagtens kunne klare en tur til,« siger Mads Christensen, der er sejldesigner hos North Sails i Allerød.

Hemmeligheden ligger i fibrene

3Di-sejl er i dag en patenteret teknologi, som North Sails købte af sejlmagerne bag den schweiziske båd Alinghi, der eksperimenterede med 3Di-lignende sejl i træningen op til America's Cup i 2007.

Hemmeligheden ved sejlet er, at i stedet for at bygge sejldugen op af snoede kulfibertråde eller tråde af aramid og Dyneema bliver trådene delt op i 3.000 til 12.000 fibre. Fibrene bliver anbragt på strimler af tape og samlet på et varmebord, der bliver kaldt en 3D-form, fordi den kan bøjes efter den ønskede sejlfacon.

Bygges som et kulfiberskrog

»Sejlene bliver nu bygget som et kulfiberskrog udelukkende med fibre og lim. Det fjerner al elasticitet i sejlet og gør, at det slet ikke giver sig i blæsevejr,« siger Heine Sørensen, der har arbejdet 10 år som sejldesigner hos North Sails. På grund af den manglende elasticitet stiller sejlet dog store krav til skøder, blokke og spil.

Indtil videre koster 3Di-sejlene stadig en del mere end de næstbedste sejl blandt kapsejlere, de såkaldte 3DL-sejl, men på det seneste er North Sails' amerikanske fabrik i Nevada, USA, for første gang begyndt at producere flere 3Di-sejl end 3DL-sejl.

»Vi er så småt begyndt at reklamere for 3Di-sejl, men de er typisk brugt af toppen blandt kapsejlere,« siger Heine Sørensen til ing.dk.

Eksempelvis var designet af sejlene til dette års spanske båd i Volvo Ocean Race, Telefonica, et arbejde, der strakte sig over flere måneder med hjælp fra afdelinger flere steder på kloden.

Kilde: Ingeniøren/ing.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader