Ekspert: Skal Volvo-masterne koste liv?
Steen Christensen fra John Mast er bange for at der skal dødsfald til i Volvo Ocean Race før kulfibermasterne bliver sikre nok. Søderlund og Clausen forklarer også.
Steen Christensen fra John Mast i Greve sælger master og de er i alu, men derfor har han stadig en holdning til kulfibermasterne i Volvo Ocean Race, da vi spørger ham.
To master drattede ned på under 14 dage på første etape mod Cape Town og det er for meget, mener Steen Christensen.
Han er med på, at det er Formel 1-sejlads, hvor tingene skal gå til grænsen, men ikke over.
- Man ved ganske enkelt for lidt om kulfibermasterne i Volvo Ocean Race i dag, erfaringerne er på under ti år og tilsyneladende laver man ikke masterne stærke nok, min teori er at kulfibrene delaminerer og dermed ryger masterne på grund af et enormt søjletryk på måske ti ton, forklarer Steen Christensen til minbaad.dk.
Du får aldrig kulfiberen ud af kroppen
Hvis en sejler står ud for en 31 meter høj kulfibermast der splintres kan det gå helt galt for sejleren.
- Når først kulfiberen går ind i huden får du det næsten ikke ud, kulfiberen går i tusinde stykker. Jeg er bange for at der skal dødsfald til før man laver master som er dimensioneret bedre, jeg syntes det er useriøst som det er nu med to master der knækker og jeg vil godt vædde med at der ryger en mast mere før sejladsen er slut, siger Steen Christensen.
Søderlund: Vant eller tjekstag der går
Henrik Søderlund, sejldesigner fra North Sails forklarer om masterne til minbaad.dk:
- Det er ikke kulfiberen i sig selv der er problemet, men mere et vant eller et tjekstag der knækker og så ryger masten, de kan også være fordi at ting kan sidde i spænd, selve masterne er jo tjekket igennem med ultralyd.
Kulfiber er bedst
Søren Clausen, 18 foot-sejler og ekspert i kulfiber, siger om masterne i Volvo Ocean Race:
- Der er naturligvis mange ting man skal tage hensyn til når man anvender
Kulfiber. Hvis man definerer masterne eller generelt komposit-konstruktioner forkert så får man problemer, det gør man jo uanset hvilket materiale man anvender.
Han slår fast at kulfiber er bedre end aluminium, men at man skal være forsigtig med at lave huller i kulfibermasterne:
- Laver man derimod en rigtig laminatpbygning i forhold til de kræfter, der virker på en konstruktion, så vil en kulfiberkonstruktion som regel være bedre - både stærkere og lettere og have de samme egenskaber meget længe og ikke som aluminium, hvor der opstår metal træthed, mener Søren Clausen.