Gå til hoved-indhold
Det kan koste dyrt at købe sort. Foto. Katrine BertelsenUdstyr
Det kan koste dyrt at købe sort. Foto. Katrine Bertelsen

Dyrt at købe sejl og andet udstyr sort

Vi hører om sejlere, der køber grej meget billigt fra ”bagdøren”. Men gør du det, er dine rettigheder som forbruger ikke eksisterende, fortæller Forbrugernævnet og Pantaenius nu til minbaad.dk.

Af katrine bertelsen |

En læser har skrevet til os, og fortæller at han har hørt om flere der køber billige varer fra "bagdøren". Han mener at problemet er stigende, og spørger om hvilke rettigheder man har som forbruger i den situation.

Han skriver: Det er, når du f.eks. har betalt for et sejl hos en sejlmager, og ikke fået en faktura. Så går sejlet i stykker – fabrikationsfejl – hvad gør du så? Har du  ingen rettigheder?

Det korte svar er: Nej, det har du ikke. Men lad os kigge nærmere på problemet.

Sommetider hører man om sejlere der har fået et rigtig ”godt tilbud”. Som regel er det købt ”gennem hækken” eller ad ”bagdøren”. Hvor ofte eller hvor mange, der køber ind på den måde er i sagens natur svært at vide. Det er ikke noget mange skilter med.

I situationen kan det virke som et godt og billigt tilbud. Men det er lidt som at tisse i bukserne for at holde varmen. Går sejlet eller spillet i stykker, står du nemlig uden den normale forbrugerbeskyttelse. Du har ingen faktura til at bevise købet, og dermed har du ingen rettigheder over for sælger.

Hvad siger loven

Købeloven fastslår meget klart, at du har 2 års reklamationsfrist, som betyder, at hvis varen går i stykker inden for to år efter købet, så kan man klage til butikken. Hvis varen går i stykker én dag efter udløbet af de to år, har man ingen mulighed for at klage over varen, medmindre der er givet en garanti som er længere end 2 år.

Men købeloven kan kun bruges, hvis du kan dokumentere at varen er købt i den pågældende butik. Og har du været på det sorte marked, har du jo ingen beviser.

Forbrugernævnet siger til minbaad.dk.

”Kan du ikke dokumentere, hvor varen er købt og hvornår, har du ingen rettigheder.”

Hvad siger forsikringen

Gert Toft fra Pantaenius forsikring forklarer. ”Fabrikationsfejl er ikke et forsikringsspørgsmål, men en reklamation. Og man må henvende sig der, hvor varen er købt.”

Gert Toft tilføjer, at problemstillingen ikke er noget, Pantaenius støder på ret ofte.

Så...Summa sumarum. Forbrugerbeskyttelse er en by i Mongoliet, hvis det drejer sig om sorte varer. Det dyre spil eller det dyre sejl, der i starten så så billigt ud – kan vise sig at blive en meget dyr investering.

Skal der alligevel postes 30.000 kr i et nyt sejl, kan de 5000-10.000 kr der kan spares ved at købe sort, hurtigt ende med en investering på næsten det dobbelte.

Og så er det iøvrigt – i parentes bemærket – ulovligt at sælge fra bagdøren, udenom moms og skat. Det er stadig ikke ulovligt at købe sorte varer. Medmindre de er stjålne, så er man skyldig i hæleri.

Du kan downloade købeloven her: LBK nr 237 af 28/03/2003

Se Forbrugernævnets korte version her: taenk.dk/gode-r%C3%A5d/kend-din-k%C3%B8belov

Motor
content-loader
content-loader
content-loader