Gå til hoved-indhold
Americas Cup World Serie starter i Cascais i Portugal til august. Foto: americascup.comKapsejlads
Americas Cup World Serie starter i Cascais i Portugal til august. Foto: americascup.com

Lorenzen: Nye tiltag fra America's Cup

Der er gang i nyhedsstrømmen omkring den 34. America's Cup som skal sejles i San Francisco Bay i 2013 – flere annonceringer overrasker.

Af Morten Lorenzen |

Først og fremmest er den store nyhed, at AC45erne vil være den katameran der satses på i forbindelse med AC World Series, der skal sejles i senere i 2011 og i 2012. 

Tidligere var det meningen, at den rigtige AC72 (monster-cat'en) skulle indgå i serien i 2012, men nu er det besluttet at hele AC World Series skal sejles i AC45'erne.

På den positive side, betyder dette at de Teams, der er med i gamet får muligheder for at satse stenhårdt på mini-cat'en, og kan gennemføre World Series i et kendt set-up. På den negative side, så misser vi muligheden for at få ungdommen på banen, da det var en del af de oprindelige planer. Så snart AC72'erne var på banen, så skulle AC45'erne overgå til en ungdomsserie, som nu ser ud til at være skrinlagt.

Det er den samlede gruppe af godkendte AC Team's der på bedste demokratisk vis har afholdt afstemning om hvorledes AC World Series skal foregå. Det er ganske nyt i AC historien, at demokratiske processer indgår i hele optakten, men Russell Coutts har fra starten sagt, at det 34. Americas Cup vil blive epokegørende for sporten – og indtil videre har han holdt ord.

Den planlagte AC World Serie starter i Cascais i Portugal til august (6.-14. aug), hvorefter det er Sydengland i september (10.-18. Sep) og så San Diego i vinterhalvåret.

Datoer og steder for 2012 er ikke offentliggjort endnu, men rygter vil vide at New Zealand og Sverige er i spil. Under alle omstændigheder har en lang række byer vist interesse for at få lov til at afholde en event på Tour´en, og jeg vil gerne gætte på at Stockholm bliver et af stederne, af mange årsager.

Ny Challenger of Record

Da AC34 blev annonceret, blev Vincenzo Onorato og Mascalzone Latino holdet også udnævnt som den officielle udfordrer. Fra starten af gjorde Vincenzo det meget klart, at han ikke ville bruge egne midler, men at substantielle sponsorer skulle signes op.

Det arbejde lykkedes ikke for den karismatiske italiener, der bl.a vandt VM i Farr 40 i København i 2007. I midten af maj måned meddelte Vincenzo, at han ikke kunne finde de sponsorer som der er behov for, hvorfor han valgte at trække sig som officiel udfordrer.

Overraskende, eller måske alligevel ikke, så blev det svenske Artemis hold, med Torbjörn Törnqvist som ejer udvalgt som officiel udfordrer. Eller rettere Kungliga Svensk Segel Sellskab (KSSS) i Stockholm blev den officielle udfordrer, som protokollen foreskriver det skal være. Lidt af et scoop for den svenske kongelige klub, med de store ambitioner.

Team Artemis ledes af amerikaneren Paul Cayard, en nær ven af Russell Coutts. Og netop det faktum har stødt flere af de andre syndikater. De meget nære forhold imellem Team Oracle og Team Artemis, har fået Team New Zealand til at stille skarpe spørgsmål om hvorfor svenskerne blev valgt.

Grant Dalton, direktør for Team New Zealand, mener at der ikke er passende afstand imellem Defender og Challenger, hvilket kan give begge syndikater store fordele når den endelige kamp skal slåes i 2013. Der er altså stadig kamp på de politiske linier omkring AC, hvilket er forventeligt, og egentlig ganske interessant.

Lavere omkostninger

Udover at den forlængede levetid af AC45'eren, hvilket vil give færre logistik- og crewomkostninger, så har man også besluttet at fjerne den såkaldte Performance Bond og erstatte den af et tilmeldingsgebyr på 100.000 usd.

AC har også udviklet et sæt standardtegninger på en AC72. Det vil sige at nye syndikater med mindre ressourcer, kan komme i gang med en ”standard” AC72 uden de store design-udviklingsomkostninger.

Tusindvis af arbejdstimer er lagt i denne pakke af en international design gruppe, der blandt andre består af danskeren Michael Richelsen, der har leveret designdata på vingemasten.

Et team der vælger denne pakke, har muligheder for at videreudvikle på standardpakken, og det er altså første gang i AC verdenshistorien at man har tilbudt nye teams denne pakke. Meget sympatisk og nytænkende.

Derudover har man tilladt, at Team Oracle kan akceptere sene tilmeldinger ”at their own discretion”. Altså, hvis Russell Coutts og company kan acceptere syndikatet, så kan de deltage.

Alt dette er modtaget positivt blandt de etablerede syndikater, og de mere usikre og ikke endeligt konfirmerede syndikater

Hvem er med, og hvem lurepasser

På nuværende tidspunkt er der 9 officielle udfordrere, én forsvarer og fire endnu annonyme og dermed usikre syndikater.

Forsvarer: Team Oracle, USA

Officiel udfordrer: Team Artemis, Sverige

Udfordrere:

Aleph Team France, Frankrig

Energy Team, Frankrig

Team Australia, Australien

Emirates Team New Zealand, New Zealand

China Team, Kina

Venezia Challenge, Italien

White Tiger Challenge, Syd Korea

Fire syndikater ”lurepasser” pt. Vi ved at følgende har vist stor interesse for at deltage:

All4One – et fransk/tysk projekt med Jochen Schumann som hovedfigur. De er meget aktive, men har endnu ikke vist hvad der de vil med AC. De har officielt udtalt at de mener et projekt kan gennemføres for 36 millioner Euro. Formentlig meget mindre end de ovenævnte syndikater har tænkt sig at anvende.

Synergi Russia Sailing Team – De har længe være meget aktive på TP52 fronten, og hovedfiguren i teamet, forretningsmanden og russeren Mikhail Tusov sidder med i bestyrelsen i AC Management, selskabet som skal drive AC. Karol Jablonski var tidligere den sportslige chef, men han forlod teamet tidligere i år til fordel for Team Argo, der spøger lidt i kulissen, med lidt underlige meldinger.

Red Marple Racing fra Canada er et vedvarende rygte. Tre klubber arbejder på i fællesskab at få stablet et Canadisk projekt på benene, for første gang i mere end 20 år. Eet af de mere interessante navne i projektet er ISAF´s tidligere præsident, Paul Henderson. Han er kendt for at være meget kontroversiel, og har tidligere hadet Americas Cup. Men nu er han muligvis med i én af udfordrerne. Som tiden dog kan modne folk.

Af de mere spekulative rygter, nævnes Mark Turner som bla står bag den spektakulære Extreme Sailing Series (Extreme 40, som Jes Gram Hansen og Rasmus Köstner ejer én af). Han er uden tvivl en mand der kan få projektet til at ske. Men kan han finde midlerne er mere tvivlsom. Han vil formentlig stille op for england hvis projektet bliver til noget.

Med sponsormidler fra Red Bull, kunne østrigeren Roman Hagara (OL guldvinder i Tornado). Hans forbindelser til den meget aktive sponsor Red Bull er velkendte, og med deres store engangement i Formel 1, er der måske ikke så langt til AC. Pengene er tydeligvis tilstede, sprøgsmålet er om viljen også er det.

Herudover vil rygtesmedene vide, at et Spansk, Australsk og Amerikansk syndikat arbejder på at komme op til overfladen.

Spændende bliver det i hvert fald. Og vi følger løbende op på alle nyhederne og rygterne omkring  den 34. Americas Cup.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader